Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W szkole pojawiły się orzeczenia dzieci, u których stwierdzono autyzm. Czy z powodów braków kadrowych (w placówce nie jest jeszcze zatrudniony specjalista po oligofrenopedagogice ze specjalnością dodatkową do pracy z dziećmi autystycznymi) dyrektor może zaproponować rodzicom dziecka inną formę rewalidacji wynikającą również z orzeczenia np. z zakresu resocjalizacji czy samej oligofrenopedagogiki? Jak ma wyglądać pismo skierowane do rodzica w tej sprawie? Czy z dzieckiem z oddziału przedszkolnego rewalidację może poprowadzić arteterapeuta?
W świetle przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2020 r., poz. 1289) kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych, uwzględniających indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów niepełnosprawnych, w przedszkolach posiada osoba, która ma kwalifikacje określone w § 15 ust. 3, tj.
1) ukończyła studia lub zakład kształcenia nauczycieli, w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów, na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki, o których mowa w § 3-6, lub
2) posiada wykształcenie na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki oraz przygotowanie pedagogiczne, a ponadto ukończyła studia podyplomowe, zakład kształcenia nauczycieli lub kurs kwalifikacyjny, w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów.
Z zapisów powyższych wynika, że zajęcia rewalidacyjne mogą być przydzielone nauczycielom posiadającym kwalifikacje odpowiednie do niepełnosprawności uczniów. Zajęcia rewalidacyjne są przewidziane jako forma wsparcia dla uczniów z niepełnosprawnością, którzy posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Jeżeli zaś chodzi o arteterapię to raczej jest prowadzona w ramach zajęć specjalistycznych organizowanych na podstawie przepisów o pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Celem arteterapii jest rozwijanie kompetencji emocjonalno-społecznych.
Stosownie do § 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2020 r., poz. 1309) szkoła zapewnia uczniom niepełnosprawnym:
1) realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego,
2) warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów,
3) zajęcia specjalistyczne, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach,
4) inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów, w szczególności zajęcia rewalidacyjne,
5) integrację uczniów ze środowiskiem rówieśniczym, w tym z uczniami pełnosprawnymi,
6) przygotowanie uczniów do samodzielności w życiu dorosłym.
Jeżeli inna forma rewalidacji wynika z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, to oczywiście dyrektor szkoły może zaproponować takie rozwiązanie. Należy jednakże pamiętać, że przepisy rozporządzenia są w tej kwestii dość kategoryczne – szkoła ma obowiązek realizować orzeczenie. Niestety, ani przepisy Prawa oświatowego, ani przepisy przedmiotowych rozporządzeń nie uwzględniają sytuacji braków kadrowych w szkole. Niezależnie od sposobu komunikacji z rodzicami, w świetle przepisów niezrealizowanie orzeczenia podlega rozliczeniu w ramach nadzoru pedagogicznego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Rodzice dziecka ur. w 2010 r. wracający z zagranicy zwrócili się z prośbą o zapisanie dziecka do szkoły podstawowej. Obecnie uczęszcza do 3 klasy szkoły angielskiej i 2 polskiej sobotniej szkoły. Do której klasy powinien być zapisany? Znam treść rozporządzenia dot. powracających z zagranicy, ale niepokoi mnie wiek ucznia.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielem wspierającym w grupie przedszkolnej może być logopeda?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy w obecnym stanie prawnym Arkusz organizacji szkoły określający szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym podlega opiniowaniu przez Radę Pedagogiczną?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy można zatrudnić w szkole podstawowej nauczyciela: mgr biologii z przyg. ped., który ma uznanie kwalifikacji do nauczania chemii (przez Kuratora Oświaty -1998r.) i dotychczas pracował w sąsiedniej szkole (w trakcie pracy tam uzyskał uznanie kwalifikacji)?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Godziny do dyspozycji dyrektora w gimnazjum wg nowej „ramówki”
Rozporządzenie MEN z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych w załączniku nr 3 ust 3. podaje sposób wyliczania godzin do dyspozycji dyrektora szkoły jako różnicę pomiędzy sumą godzin wynikającą z pomnożenia tygodniowych wymiarów godzin określonych ust.2 pkt.1 przez FAKTYCZNĄ liczbę tygodni, w których odbywają się obowiązkowe zajęcia edukacyjne w kolejnych latach szkolnych a sumą godzin określonych w ust.1 pkt 1.
Stosując ten algorytm do gimnazjum publicznego przy założeniu wynikającym z uzasadnienia do cytowanego wyżej rozporządzenia, iż rok szkolny ma przeciętnie 35 tygodni otrzymujemy następujące wartości:
(29+30+31)x35 – (450+450+30+30+190+65+130+130+130+130+385+65+385+30+65+65+95)=3150-2825 = 325
Wynika z tego, że w cyklu kształcenia dyrektor ma do dyspozycji 325 godzin dyrektorskich na oddział na 3 lata co daję 3,09 godziny tygodniowo 325/(3 x 35 tygodni) = 3,09).
Na różnych szkoleniach i w przykładowych szkolnych planach nauczania podaje się, że w cyklu kształcenia liczba godzin dyrektorskich wynosi 2 na oddział . Ile więc faktycznie dyrektor powinien zaplanować tych godzin w arkuszu organizacyjnym??
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe