Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W Zespole Szkół istnieją szkoły: liceum ogólnokształcące, technikum, branżowa szkoła. Czy należy opracować cztery statuty czy tylko jeden statut Zespołu?
Stosownie do art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1082) organ prowadzący szkoły różnych typów lub placówki może je połączyć w zespół. Połączenie nie narusza odrębności rad pedagogicznych, rad rodziców, rad szkół lub placówek i samorządów uczniowskich poszczególnych szkół lub placówek, o ile statut zespołu nie stanowi inaczej. Z kolei przepis art. 91 ust. 6 Prawa oświatowego stanowi, że w zakresie uregulowanym odmiennie w statucie zespołu tracą moc postanowienia zawarte w statutach połączonych szkół lub placówek. Z powyższych przepisów wynika, że szkoły i placówki wchodzące w skład zespołu mają swoje własne statuty. Po drugie należy również opracować statut zespołu, który ma charakter nadrzędny w stosunku do statutów szkół i placówek tworzących zespół. W razie niezgodności pomiędzy treścią statutu zespołu a treścią statutów szkół i placówek, pierwszeństwo przysługuje regulacji statutu zespołu przed statutami połączonych szkół i placówek.
W statucie każdej ze szkół i placówek wchodzących w skład zespołu powinny się znaleźć zapisy, które konkretnie regulują funkcjonowanie tego danego, specjalnego podmiotu. Podkreślenia wymaga, że z chwilą rozwiązania zespołu, szkoły i placówki wchodzące w skład zespołu powinny zacząć normalnie funkcjonować jako indywidualne podmioty na podstawie dotychczasowych statutów. Z kolei w statucie zespołu należy regulować sprawy dotyczące funkcjonowania całości zespołu, takie jak organy zespołu i ich uprawnienia.
Reasumując, każda z placówek wchodzących w skład zespołu powinna mieć własny statut. Należy również opracować statut zespołu szkół i placówek.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jeżeli nauczycielowi brakuje godzin do pełnego etatu, czy może ten etat uzupełniać w świetlicy szkolnej? Jak wówczas liczyć ilość godzin? Ma 11 godzin dydaktycznych. Czy uzupełnia tylko 7, czy odpowiednią część etatu z 26 godzin etatu świetlicy?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Szkolna instrukcja przeprowadzania sprawdzianu 2015. W Instrukcji tej są błędy w części pierwszej sprawdzianu nie wyrywamy kart odpowiedzi. Tą czynność wykonuje uczeń w drugiej części - językowej sprawdzianu
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- W statucie szkoły widnieje zapis dot. stanowiska kierowniczego wicedyrektora. Dyrektor szkoły planuje utworzyć stanowisko kierownicze drugiego wicedyrektora. Jak prawidłowo powinno przebiegać wprowadzenie zmian do istniejącego statutu szkoły? Czy rada pedagogiczna jest organem właściwym do przyjęcia zmian w treści istniejącego statutu szkoły? Czy właściwą formą zmian będzie aneks do statutu? Nadmieniam, że aktualny statut szkoły został zmieniony już aneksem nr 1. Czy dopuszczalne jest wprowadzenie aneksu nr 2, czy też należy przygotować nową wersję statutu?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wyjaśnienia dotyczące wolontariatu. Czy miejsce w którym uczeń pełni rolę wolontariusza oraz forma wykonywanych prac ma znaczenie? Czy jest to określone jakimiś przepisami? Poza tym czy istnieje przepis mówiący o minimalnej ilości godzin wolontariatu, który musi odbyć uczeń, aby ten wolontariat można było wpisać na świadectwo?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- W szkole niepublicznej specjalnej funkcjonują niewielkie klasy złożone z uczniów z tą samą niepełnosprawnością. Czy istnieje możliwość dokonania zmiany w trakcie roku szkolnego i utworzenia klasy łączonej I i II złożonej z dzieci z autyzmem, której liczebność nie przekracza 4 dzieci? Czy potrzebna jest uchwała rady czy zarządzenie dyrektora do tworzenia klasy? Czy należy zgłosić do kuratorium fakt połączenia oddziałów? Czy nadal prowadzone są dzienniki osobno dla każdego z oddziałów?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe