Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
WITAM,BARDZO CZĘSTO UCZNIOWIE W ORZECZENIACH Z PPP MAJĄ WPISANE ZAJĘCIA REWALIDACYJNE BEZ DOOKREŚLENIA ICH RODZAJU.PROSZĘ O PODANIE RODZAJU/ WYKAZU ZAJĘĆ REWALIDACYJNYCH. Z GÓRY DZIĘKUJĘ.
Podstawę prawną organizacji zajęć rewalidacyjnych stanowią następujące akty prawne:
- Rozporządzenie MEN w z dnia 7 lutego 2012 r. sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz.U. Nr 32, poz. 204)
- Rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. Nr 228 poz. 1490 z 2010 r. z póź. zm.).
Zajęcia rewalidacyjne przeznaczone są dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych. W rozumieniu przepisów oświatowych, uczeń niepełnosprawny, to uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez zespół orzekający działający, w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej na wniosek rodziców dzieci: niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim, niepełnosprawnych ruchowo, w tym z afazją, niewidomych i słabowidzących, niesłyszących i słabosłyszących, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi (o występowaniu niepełnosprawności sprzężonej mówimy w przypadku gdy w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego PPP wskaże występowanie u ucznia co najmniej dwóch niepełnosprawności, z których każda wymaga specjalnej organizacji nauki i odrębnych metod pracy dydaktycznej).
Ważne
Każdemu uczniowi niepełnosprawnemu, posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, szkoła ma obowiązek zorganizować zajęcia rewalidacyjne.
W szkolnym planie nauczania – obok zajęć edukacyjnych obowiązkowych - należy dodatkowo uwzględnić dla uczniów niepełnosprawnych, w zależności od rodzaju i stopnia ich niepełnosprawności, następujące zajęcia rewalidacyjne:
1. korekcyjne wad postawy
2. korygujące wady mowy
3. orientacji przestrzennej i poruszania się
4. nauki języka migowego lub innych alternatywnych metod komunikacji
5. inne, wynikające z indywidualnych programów rewalidacji, np.: muzykoterapia, dogoterapia, terapia zajęciowa, kinezyterapia, hipoterapia, Biofeedback
Ustalając rodzaj zajęć rewalidacyjnych dla ucznia trzeba koniecznie wziąć pod uwagę:
- diagnozę oraz zalecenia zawarte w orzeczeniu poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej;
- potrzeby ucznia wynikające z diagnozy pedagogicznej nauczycieli.
Od 1 września 2012r. minimalny wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych wynosi:
Typ szkoły | Na danym etapie edukacyjnym | Tygodniowo |
Szkoła podstawowa | • w oddziale specjalnym - 1150 godzin na oddział, • w oddziale ogólnodostępnym lub integracyjnym - 190 godzin na ucznia | • w oddziale specjalnym - po 12 godzin na oddział, • w oddziale ogólnodostępnym lub integracyjnym - po 2 godziny na ucznia |
Gimnazjum | • w oddziale specjalnym - 1150 godzin na oddział, • w oddziale ogólnodostępnym lub integracyjnym - 190 godzin na ucznia | • w oddziale specjalnym - po 12 godzin na oddział, • w oddziale ogólnodostępnym lub integracyjnym - po 2 godziny na ucznia |
Zasadnicza szkoła zawodowa | • w oddziale specjalnym - 960 godzin na oddział, • w oddziale ogólnodostępnym lub integracyjnym - 190 godzin na ucznia | • w oddziale specjalnym - po 10 godzin na oddział, • w oddziale ogólnodostępnym lub integracyjnym - po 2 godziny na ucznia |
Liceum ogólnokształcące | • w oddziale specjalnym - 900 godzin na oddział, • w oddziale ogólnodostępnym lub integracyjnym - 180 godzin na ucznia | • w oddziale specjalnym - po 10 godzin na oddział, • w oddziale ogólnodostępnym lub integracyjnym - po 2 godziny na ucznia |
W przypadku liceum ogólnokształcącego z oddziałami dwujęzycznymi, w którym jest prowadzone kształcenie w klasie wstępnej, w rocznym okresie nauczania w klasie wstępnej: • minimalny wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych wynosi 65 godzin na ucznia; • tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych wynosi po 2 godziny na ucznia | ||
Technikum | • w oddziale specjalnym - 900 godzin na oddział, • w oddziale ogólnodostępnym lub integracyjnym - 240 godzin na ucznia | • w oddziale specjalnym - po 8 godzin na oddział, • w oddziale ogólnodostępnym lub integracyjnym - po 2 godziny na ucznia |
Uczniom niepełnosprawnym w szkole ogólnodostępnej i oddziale integracyjnym organizuje się zajęcia rewalidacyjne indywidualne. Zajęcia te nie mogą być organizowane na podstawie art. 42 ust. 2 pkt 2 Karty Nauczyciela. Muszą wynikać z arkusza organizacji pracy placówki w danym roku szkolnym. Podstawą do ich prowadzenia jest program rewalidacji, który należy opracować w oparciu o wskazania zawarte w orzeczeniu poradni psychologicznej-pedagogicznej. Taki indywidualny program powinien zawierać plan zajęć, formy ich realizacji oraz przewidywane skutki. Powinien być przedstawiony do wglądu i akceptacji rodzicowi.
Ważne
- Zajęć rewalidacyjnych nie należy mylić z zajęciami dydaktyczno-wyrównawczymi czy zajęciami specjalistycznymi wskazanymi w rozporządzeniu MEN z dnia 30 kwietnia 2013r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy pedagogiczno-psychologicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Te bowiem można organizować dla każdego ucznia, u którego zauważono potrzebę takiej pomocy, a do tego w obrębie godzin karcianych.
- Zajęcia rewalidacyjne mogą być prowadzone przez nauczycieli zajęć edukacyjnych posiadających odpowiednie przygotowanie specjalistyczne, a także przez szkolnych specjalistów (pedagog, psycholog, logopeda) w ramach powierzonych im zadań z zakresu udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej. Resort edukacji wielokrotnie podkreślał, że można je przyznać tylko nauczycielom, których przygotowanie odpowiada rodzajowi prowadzonych zajęć. Tak więc, zajęcia rewalidacyjne z uczniem np.: niepełnosprawnym intelektualnie w stopniu lekkim powinien prowadzić oligofrenopedagog, z uczniem słabosłyszącym – surdopedagog lub surdologopeda, z uczniem słabowidzącym – tyflopedagog itd.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczyciel dyplomowany składajacy dokumenty do konkursu na stanowisko dyrektora szkoły do aktu dyplomowania musi dołączyć jego uzasadnienie?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jako dyrektor już na koniec czerwca przedstawiłam sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego i wyciągnęłam wnioski do dalszej pracy. Kiedy mam podjąć uchwałę w sprawie ustalenia sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego? Czy rekomendacje wynikające z realizacji panu nadzoru są jednocześnie sposobem ustalenia wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Rodzic dziecka pięcioletniego dostarczył dokumenty o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Takie zajęcia zgodnie z potrzebami zostały zorganizowane. Jednocześnie rodzic poinformował, że dziecko będzie wspomagane w innej placówce. Nadmieniam, że dziecko w ubiegłym roku szkolnym uczęszczało do oddziału przedszkolnego w swoim obwodzie i otrzymało pomoc psychologiczno - pedagogiczną zgodnie z potrzebami. Moje pytania czy nie muszę już organizować pomocy dziecku skoro otrzymuje ja w innej placówce, czy może uczęszczać na zajęcia ze wspomagania z innym dzieckiem ze swojej grupy wiekowej w przedszkolu, do którego uczęszcza na co dzień, a diagnozy potrzeb dzieci są niemal identyczne? Nie generuje też dodatkowych kosztów za wyjątkiem jednej godziny logopedii.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Dzień dobry, bardzo proszę o zajęcia stanowiska w sprawie kwalifikacji niezbędnych do pełnienia funkcji nauczyciela wspomagającego w klasie integracyjnej, do której uczęszczają uczniowie z różnymi rodzajami niepełnosprawności(uczeń niedowidzący, uczeń z afazją motoryczną, uczeń z zespołem Aspergera, uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim). Czy taką funkcję może pełnić nauczyciel oligofrenopedagog, przy założeniu, że zajęcia rewalidacyjne będą prowadzone przez nauczycieli posiadających kwalifikacje zgodnie z rodzajem niepełnosprawności uczniów?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o pomoc w skonstruowaniu arkusza analizy jakościowej realizacji podstawy programowej, który ułatwi dyrektorowi kontrolę nad wdrażaniem nowej podstawy programowej od 1.09.2017r.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe