Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Witam, proszę o odpowiedź na następujące pytania: 1) czy nauczyciele w czasie rekolekcji mają obowiązek odprowadzania dzieci do kościoła i z powrotem? 2) Kto odpowiada za bezpieczeństwo uczniów w drodze do kościoła i podczas rekolekcji? 3) czy uczniowie sami mogą pójść do kościoła, jeśli dzień ten jest dniem wolnym od zajęć dydaktycznych i szkoła nie organizuje żadnych zajęć poza zapewnieniem opieki świetlicowej i kto w takiej sytuacji odpowiada za ich bezpieczeństwo?
Zgodnie z §10 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (ze zm.) uczniowie uczęszczający na naukę religii uzyskują trzy kolejne dni zwolnienia z zajęć szkolnych w celu odbycia rekolekcji wielkopostnych.
Zapis oznacza, że są to dni wolne dla uczniów, ale organizowane przez szkołę (poza nią). Jednocześnie należy pamiętać, że są to dni pracy nauczycieli, których obowiązkiem jest zapewnienie opieki i bezpieczeństwa uczniom zarówno uczestniczącym w rekolekcjach, jak i pozostających w szkole (art. 39 ust. 1 pkt 5 a Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ze zm. oraz § 2 Rozporządzenia MENiS w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach z dnia 31.12.2002 r. ze zm.).
Dni rekolekcji nie są dniami wolnymi od pracy dla nauczycieli, mogą być jedynie wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych, co - należy podkreślić - nie oznacza, że nauczyciele nie przychodzą do szkoły.
Reasumując:
dni rekolekcji są dniami wolnymi dla uczniów (§ 10. 1 Rozp. z 14.04.1992 r.),
dni te nie są wolne od pracy dla nauczycieli (§ 5. 1 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego ze zm. z 5.10.10 r.),
szkoła ma obowiązek zapewnić opiekę i bezpieczeństwo uczniom uczestniczącym oraz nieuczestniczącym w rekolekcjach, czyli pozostającym w szkole (§ 2 Rozporządzenia MENiS w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach z dnia 31.12.2002 r. ze zm.; art. 6 KN),
nauczyciele nie mają obowiązku uczestniczyć w naukach rekolekcyjnych ani przebywać np. w kościele, ale muszą pełnić opiekę nad uczniami w drodze do oraz z kościoła (domu katechetycznego) - KN art. 6 ,
za organizację rekolekcji są odpowiedzialni nauczyciele religii (§ 10. 1 Rozp. z 14.04.1992 r.),
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (ze zm.):
§ 10. 1. Uczniowie uczęszczający na naukę religii uzyskują trzy kolejne dni zwolnienia z zajęć szkolnych w celu odbycia rekolekcji wielkopostnych, jeżeli religia lub wyznanie, do którego należą, nakłada na swoich członków tego rodzaju obowiązek. Pieczę nad uczniami w tym czasie zapewniają katecheci. Szczegółowe zasady dotyczące organizacji są przedmiotem odrębnych ustaleń między organizującymi rekolekcje a szkołą.
Rozporządzenie MENiS w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach z dnia 31.12.2002 r. (ze zm.):
§ 2. Dyrektor zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w szkole lub placówce, a także bezpieczne i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez szkołę lub placówkę poza obiektami należącymi do tych jednostek.
Karta Nauczyciela z 26.01.1982 r. (ze zm.):
Art. 6. Nauczyciel obowiązany jest:
1) rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W jaki sposób dokumentować pomoc psychologiczno-pedagogiczną: czy w dziennikach zajęć rekomendowanych przez MEN, czy można założyć osobną teczkę dla każdego ucznia, która będzie zawierała niezbędne informacje (arkusz diagnostyczno-obserwacyjny, karta ewaluacji zajęć i efekty pracy)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W bieżącym roku szkolnym przyszła do nas do szkoły do klasy VI uczennica, która miała zrealizowaną tylko jedną godzinę muzyki, a powinna w cyklu mieć 2 godziny. W naszej szkole w tym roku muzyki nie ma w VI klasie. Zleciłam uczennicy uczęszczanie na muzykę z klasą V. Jaki dokument mam wystawić w związku z powyższym? Proszę o wzór.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy ocena klasyfikacyjna z przedmiotu objętego egzaminem semestralnym w formie pisemnej i ustnej jest obliczana jako średnia z tych części?
Jeśli słuchacz otrzyma z przedmiotu objętego egzaminem semestralnym z części pisemnej ocenę dopuszczającą (2), a z części ustnej ocenę niedostateczną (1), to ocena końcowa klasyfikacyjna z przedmiotu będzie oceną niedostateczną (1), ponieważ słuchacz nie uzyskał pozytywnej oceny z jednej z form objętych tym egzaminem, czy też może być pozytywna (gdy tak uzna nauczyciel)?
Przykład 1. Słuchacz otrzymał z przedmiotu objętego egzaminem semestralnym z części pisemnej ocenę klasyfikacyjną dopuszczającą (2), a części ustnej niedostateczny (1)? Czy ocena końcowa klasyfikacyjna z przedmiotu będzie oceną niedostateczną (1), ponieważ słuchacz nie uzyskał pozytywnej oceny z jednej z form objętych tym egzaminem (z formy ustnej)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaką liczbę godzin organ prowadzący szkołę powinien przeznaczyć na zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy nauczania języków obcych w liceum ogólnokształcącym. Uczeń realizował w gimnazjum j. francuski na poziomie III.0. W liceum drugim językiem jest niemiecki na poziomie podstawowym na bazie III.0 z gimnazjum. Okazało się, że ten uczeń uczył się prywatnie języka niemieckiego. Czy może kontynuować naukę w liceum na poziomie IV.1 ( ma wiedzę), czy trzeba dla niego zorganizować poziom IV.0? Sądzę ,że uczeń może być w grupie IV.1 ale jaki powinien być formalny zapis w dokumentacji nauczania?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe