Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Zarząd Związku “Solidarność” udzielił pracownikowi szkoły (nauczycielowi) szczególnej ochrony stosunku pracy od dnia 9 marca 2022 r. na okres 2 lat (do 9 marca 2024 r.) i rok po jej upływnie. Nie wiadomo czy pracownik jest w zarządzie – nie wynika to z pisma. Zarząd upoważnił pracownika do reprezentowania Związku w sprawach dotyczących: BHP w placówce szkoły, organizacji pracy w placówce, przyznawania pracownikom środków z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, opiniowania wniosków o nagrody i odznaczenia, opiniowania dodatków motywacyjnych z wyjątkiem spraw pracowniczych dotyczących zwolnień, zmian warunków pracy i płacy oraz regulaminów funkcjonujących w placówce. Czy miał takie prawo i na jakiej podstawie prawnej?
Szczególna ochrona stosunku pracy działacza związkowego została uregulowana w art. 32 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 263). Na podstawie ww. przepisu zakładowa organizacja związkowa może podjąć uchwałę, w której wskaże, że ochroną z art. 32 obejmuje członka zarządu zakładowej organizacji związkowej albo innego pracownika, który też jest członkiem związku zawodowego, który jednocześnie jest upoważniony do reprezentowania tej organizacji wobec pracodawcy albo organu lub osoby dokonującej za pracodawcę czynności w sprawach z zakresu prawa pracy. Czas trwania ochrony określa art. 32 ust. 2 ustawy o związkach zawodowych. Ochrona przysługuje przez okres wskazany uchwałą zarządu, a po jego upływie dodatkowo przez czas odpowiadający połowie okresu wskazanego uchwałą, jednak nie dłużej niż rok po jego upływie.
W świetle art. 1 ust. 1 i 2 ustawy o związkach zawodowych związek zawodowy jest dobrowolną i samorządną organizacją ludzi pracy, powołaną do reprezentowania i obrony ich praw, interesów zawodowych i socjalnych, a także jest niezależny w swojej działalności statutowej od pracodawców, administracji państwowej i samorządu terytorialnego oraz od innych organizacji. Oznacza to, że związek zawodowy może zdecydować, po pierwsze kto spośród członków związku zawodowego będzie odpowiedzialny za reprezentowanie organizacji wobec pracodawcy, pod drugie – kogo objąć szczególną ochroną przed rozwiązaniem lub wypowiedzeniem stosunku pracy.
W przypadku wskazanym w pytaniu umocowanie do reprezentacji związku zawodowego w sprawach z zakresu prawa pracy zostało ograniczone do katalogu spraw wskazanych w uchwale. Z zasady takie działanie zakładowej organizacji związkowej jest zgodne z prawem. Jeżeli pracodawca powziął wątpliwości co do prawidłowości udzielenia umocowania do reprezentacji powinien zasygnalizować jej organizacji związkowej. Pracodawca w sprawie dotyczącej przywrócenia do pracy może skutecznie powoływać się na naruszenie statutu, jeżeli sygnalizował swoje obiekcje, a organizacja związkowa je ignorowała. Jeżeli jednak pracownik realnie reprezentuje związek zawodowy wobec pracodawcy, zarzut uchybienia statutowi nie prowadzi do uchylenia ochrony przewidzianej w art. 32 ust. 1 ustawy o związkach zawodowych (wyrok Sądu Najwyższego z 13 września 2017 r., I PK 338/16).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pytanie dotyczy nauczania języków obcych w liceum ogólnokształcącym. Uczeń realizował w gimnazjum j. francuski na poziomie III.0. W liceum drugim językiem jest niemiecki na poziomie podstawowym na bazie III.0 z gimnazjum. Okazało się, że ten uczeń uczył się prywatnie języka niemieckiego. Czy może kontynuować naukę w liceum na poziomie IV.1 ( ma wiedzę), czy trzeba dla niego zorganizować poziom IV.0? Sądzę ,że uczeń może być w grupie IV.1 ale jaki powinien być formalny zapis w dokumentacji nauczania?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Organ prowadzący zamierza utworzyć szkołę podstawową w budynku istniejącego gimnazjum, a gimnazjum przekształcić w zespół szkół. Powodem takiej decyzji jest dwuzmianowość w istniejących już placówkach oraz prognozy demograficzne, rozwój miasta i gminy. Gimnazjum ma odpowiednią bazę- dawniej była to szkoła podstawowa, klasy dla uczniów edukacji wczesnoszkolnej znajdują się w wydzielonej części szkoły. Koncepcja utworzenia SP zakłada, że nabór do niej prowadzony na rok szkolny 2016/2017 odbywałby się na zasadach dobrowolności i tylko do klas pierwszych. Rekrutacja na podstawie obwodu odbywałaby się dopiero od kolejnego roku szkolnego i obejmowałaby tylko klasy pierwsze. Czyli szkoła podstawowa tworzona byłaby od edukacji wczesnoszkolnej, a dzieci w starszych klas, uczęszczające już do szkół podstawowych, kontynuowałby w nich naukę. Proszę o odpowiedź, jakie terminy obowiązują organ prowadzący w składaniu wniosku o opinię/zgodę do KO w takich warunkach, kiedy przekształcenie nie polega na tworzeniu zespołu szkół z placówek likwidowanych, zapis do szkoły odbywa się na zasadzie dobrowolności
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Do naszego gimnazjum została przyjęta uczennica, która w poprzedniej szkole, będąc w klasie pierwszej, realizowała plastykę i muzykę. W planie nauczania naszego gimnazjum te przedmioty są realizowane w klasie trzeciej. Czy uczennica ta musi je realizować, czy też jako oceny w klasyfikacji końcowej należy przyjąć oceny uzyskane w poprzednim gimnazjum (zrealizowała je w wymiarze 30 godzin każdy i ma z nich oceny pozytywne)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy pracownik zatrudniony z art. 15 ust. 1-6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty w szkole podlega prawu pracy jako nauczyciel czy jako pracownik administracji? Osoba nie ma przygotowania pedagogicznego, posiada jednak pozostałe wymagane kwalifikacje do zajmowane stanowiska. Jak wygląda jego wymiar urlopu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor może ustalać – samodzielnie, bez konsultacji z RP – czas rozpoczęcia zajęć lekcyjnych? Czy koliduje to z możliwością skorzystania z komunikacji publicznej/ przyjazdami do pracy i odjazdami z pracy nauczycieli/ bardzo długim czasem oczekiwania na zajęcia i po zajęciach? Proszę o podstawę prawną.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe