Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Zgodnie z ustawą Prawo oświatowe, przyjęcie do bursy szkolnej (placówka publiczna) odbywa się w toku postępowania rekrutacyjnego lub w trakcie roku szkolnego – w tym przypadku decyduje dyrektor bursy. Istotne jest, iż w każdym z tych przypadków musi zostać złożony wniosek o przyjęcie do bursy do dyrektora odpowiednio przez rodzica ucznia niepełnoletniego lub pełnoletniego ucznia. Pomijam tutaj całą procedurę rekrutacyjną i zmierzam do tego, iż wniosek został pozytywnie rozpatrzony – uczeń został przyjęty do bursy. Czy należy zawierać umowę zakwaterowania w bursie na dany rok szkolny z rodzicem niepełnoletniego ucznia lub pełnoletnim uczniem? Jeśli tak, to proszę o wskazanie podstaw prawnych.
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2020 r., poz. 910 ze zm. oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania (Dz.U. z 2017 r., poz. 1606) nie regulują zagadnienia (a w konsekwencji nie nakładają na bursy obowiązku) zawarcia umowy zakwaterowania w bursie. Zawarcie takiej umowy jest więc dobrowolne i ewentualnie można uznać, że jej podstawę stanowi § 61 ww. rozporządzenia, który ogólnie stanowi, że bursa realizuje zadania we współpracy z rodzicami wychowanka. Natomiast taka umowa nie może modyfikować powszechnie obowiązujących przepisów.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w zespole szkół ponadpodstawowych, w skład którego wchodzi technikum i szkoła branżowa, jest potrzeba posiadania pieczęci urzędowej okrągłej dotyczącej tylko zespołu szkół. Posiadamy pieczęci urzędowe okrągłe do technikum i szkoły branżowej. Jeżeli jest potrzeba posiadania takiej pieczęci do zespołu szkół to bardzo proszę o podanie przykładu, kiedy należy ją stosować.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie kroki powinien podjąć dyrektor szkoły, do którego Rada Rodziców złożyła wniosek o powołanie Rady Szkoły? W statucie szkoły nie ma zapisu o działaniu rady szkoły, jest tylko zapis o działaniu Rady Rodziców.
Jakie są procedury?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Szkoła niepubliczna - Zakład Doskonalenia Zawodowego odmówił uczniowi realizacji nauczania indywidualnego. Proponuje wzrost czesnego z 200 na 1.000 zł. Z czego wynika taka interpretacja i czy jest ona słuszna? Statut szkoły nie jest dostępny na stronie internetowej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uzupełnienie pytania. Uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność sprzężoną spełniający obowiązek szkolny w ośrodku rehabilitacyjno- wychowawczym na podstawie porozumienia z dyrektorem. (niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym i niepełnosprawność ruchowa)na jakiej podstawie prawnej pozostawić ucznia w klasie IV? W klasie III wydłużono etap edukacyjny na postawie rozporządzenia o ramowych planach nauczania. Jak wygląda sytuacja w klasie IV?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy można w uchwale rady pedagogicznej napisać: „Statut Szkoły traci moc prawną w dotychczasowym brzmieniu. Uchwala się nowy tekst jednolity”? W obowiązującym statucie jest wiele błędów - m.in. zła kolejność zapisów, więc chcemy go całkowicie zmienić. Niemożliwe jest dostosowanie statutu do aktualnego stanu prawnego poprzez wprowadzenie pojedynczych poprawek. Zmiana paragrafów
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe