Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Zwracam się z prośbą o odpowiedź na pytanie dotyczące organizacji zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci w szkole podstawowej. Czy pomoc taka może być udzielana podczas np. lekcji edukacji zintegrowanej, a więc zajęć obowiązkowych dla dziecka? Inaczej: czy zajęcia z logopedą lub psychologiem mogą odbywać się podczas, gdy pozostała część klasy ma lekcje obowiązkowe np. z edukacji zintegrowanej? Dziecko wychodząc z klasy nie realizuje podstawy programowej, czy nauczyciel powinien wtedy mieć oddzielne lekcje z tym dzieckiem, aby nadrobić materiał?
Wszystkie zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej są zajęciami dodatkowymi, a to oznacza, że realizuje się je poza obowiązkowymi zajęciami edukacyjnymi, w trakcie których realizowana jest podstawa programowa edukacji wczesnoszkolnej. „Zabieranie” dziecka z zajęć obowiązkowych jest łamaniem jego prawa do nauki – za grożą poważne konsekwencje dla dyrektora szkoły (z komisją dyscyplinarną włącznie), który jest odpowiedzialny za prawidłową organizacje pomocy psychologiczno-pedagogicznej w jego placówce.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w związku z różną formą kształcenia w roku szkolnym 2020/2021 (stacjonarne, hybrydowe, zdalne) należy zmienić statut szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim objęty jest wszystkimi zalecanymi przez PPP formami pomocy psychologiczno - pedagogicznej na terenie szkoły. Uczęszcza do klasy integracyjnej. jest pod opieką lekarza psychiatry.
Mimo tego na lekcjach i podczas przerw często jest bardzo agresywny zarówno w stosunku do swoich koleżanek i kolegów jak i nauczycieli: przezywa, przeklina, bije, pluje,kopie, płacze, rzuca przedmiotami, używa gróźb typu ,,Przyniosę do szkoły nóż i Cię zabiję'';,,Skoczę po samochód i się zabiję"".
Jesteśmy zaniepokojeni jego zachowaniem-stanowi ono zagrożenie dla uczniów, nauczycieli i samego ucznia. Czujemy się bezradni i nie wiemy jakie działania powinniśmy w tej sytuacji podjąć.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem szkoły podstawowej i dwóch szkół filialnych. Nowa rada miejska wpadła na pomysł utworzenia zespołu szkolno - przedszkolnego czyli dołączą przedszkole. Jaka jest procedura tworzenia zespołu czy rodzice mają na to wpływ ? Ani nauczyciele ani rodzice nie chcą zespołu co możemy zrobić w takiej sytuacji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Rodzic na podstawie opinii, w której stwierdzono, iż dziecko ma głęboką dysleksję rozwojową złożył wniosek o zwolnienie ucznia klasy III gimnazjum z nauki języka obcego. W rozporządzeniu jest zapis, że "dyrektor zwalnia z nauki drugiego języka obcego". W szkole język pierwszy to j. angielski, drugi to j. niemiecki. Wynika to z wymiaru godzin w ramowym planie nauczania . Rodzice we wniosku zaznaczyli j. angielski. Czy można zwolnić z nauki języka pierwszego, który realizowany jest w większej liczbie godzin i jest kontynuowany po szkole podstawowej? Nauka j. niemieckiego rozpoczęła się w klasie I gimnazjum.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Moje pytanie dotyczy sytuacji, w której nauczyciel jest zatrudniony w szkole na pełny etat, a jednocześnie ma odrębną umowę w innej szkole(np. na 6/18 etatu). Czy nauczyciel ten może żądać od dyrektora szkoły ułożenia planu lekcji tak, aby dostosować plan lekcji w szkole macierzystej do planu lekcji w II pracy? Czy nauczyciel ten może również tłumaczyć fakt nieuczestniczenia w szkoleniu, albo notoryczne spóźnianie się na posiedzenie Rady Pedagogicznej, zajęciami w innej szkole?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe