15 marca 2023 r. opublikowano projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw. Wśród planowanych zmian jest tworzenie Branżowych Centrów Umiejętności (tzw. „BCU”), angażujących poszczególne branże w rozwój umiejętności oraz wspierających współpracę między kształceniem zawodowym (w tym na poziomie szkolnictwa wyższego) a biznesem.
Niniejszą ustawą ma dojść do zmiany aż 13 ustaw:
- z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela,
- z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty,
- z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego,
- z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne,
- z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej,
- z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim,
- z dnia 19 grudnia 2014 r. o rybołówstwie morskim,
- z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji,
- z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych,
- z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji,
- z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,
- z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw,
- z dnia 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw.
Branżowe Centra Umiejętności
Wśród planowanych zmian jest tworzenie Branżowych Centrów Umiejętności (tzw. „BCU”), angażujących poszczególne branże w rozwój umiejętności oraz wspierających współpracę między kształceniem zawodowym (w tym na poziomie szkolnictwa wyższego) a biznesem.
Zaplanowane rozwiązania mają stanowić wzmocnienie i konsolidację działań na rzecz rozwoju umiejętności i kwalifikacji w trzech obszarach:
1) kształcenia zawodowego,
2) szkolnictwa wyższego,
3) uczenia się przez całe życie.
Mają także wzmocnić reformę kształcenia zawodowego wdrażaną od roku szkolnego 2019/2020 i przyczynić się do rozwoju szkolnictwa branżowego w Polsce. BCU zostaną ośrodkami kształcenia, szkolenia i egzaminowania, dostępnymi dla uczniów, studentów, doktorantów, pracowników branż i innych osób uczących się. Będą prowadziły działania edukacyjne, szkoleniowe, integrujące edukację z biznesem oraz wspierające współpracę szkół i uczelni z pracodawcami, a także działania innowacyjne, rozwojowe, doradcze i promocyjne.
Organem prowadzącym BCU będzie jednostka samorządu terytorialnego, osoba fizyczna lub osoba prawna niebędąca jednostką samorządu terytorialnego, w tym organizacja branżowa właściwa dla danej dziedziny zawodowej, w zakresie której BCU będzie funkcjonowało i prowadziło swoją działalność.
Proponowany wymiar dofinansowania stałego (poza subwencjonowaniem zmiennym – szkolenia uczniów, słuchaczy oraz innych zainteresowanych) to 1 mln zł w skali roku na jedną placówkę (planuje się powstanie 120 placówek). Kwota ta pozwoli na pokrycie wynagrodzenia:
1) dyrektora oraz 2 etatów administracyjnych (ok. 250 tys. rocznie),
2) 6 etatów nauczycieli (600 tys. zł), oraz
3) 150 tys. zł na dofinansowanie podstawowych wydatków rzeczowych.
Inne, wybrane, proponowane zmiany
W projekcie ustawy zawarto również propozycje następujących zmian:
- Język łaciński na egzaminie maturalnym.
- Ocena z projektu realizowanego na przedmiocie biznes i zarządzanie na poziomie rozszerzonym na świadectwie dojrzałości.
- Język łaciński w katalogu przedmiotów, w przypadku których zespoły nauczycieli mogą przedstawić dyrektorowi szkoły propozycję więcej niż jednego podręcznika lub materiału edukacyjnego.
- Umożliwienie osobom posiadającym dyplom IB przystąpienia do egzaminu maturalnego z wybranego przedmiotu lub przedmiotów.
- Możliwość zwolnienia przez dyrektora OKE z obowiązku przystąpienia do egzaminu ósmoklasisty ucznia, który ze względu na szczególne przypadki zdrowotne nie będzie mógł w ogóle przystąpić do tego egzaminu zarówno w terminie głównym, jak i w terminie dodatkowym;
- Rozwiązywania przez absolwentów szkół lub oddziałów dwujęzycznych dodatkowych zadań egzaminacyjnych z wybranego przedmiotu w języku obcym będącym drugim językiem nauczania.
- Ustalenie uprawnień uczniów lub słuchaczy, którzy uzyskali tytuł laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej z języka łacińskiego.
- Wprowadzenie możliwości zwolnienia ucznia lub słuchacza z obowiązku przystąpienia do egzaminu zawodowego w ze względu na szczególne przypadki zdrowotne.
- Ustalenie możliwości zwolnienia ucznia technikum oraz słuchacza branżowej szkoły II stopnia i szkoły policealnej posiadającego certyfikat kwalifikacji zawodowej w zakresie kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie, w którym się kształci, odpowiadającej kwalifikacji, z zakresu której jest przeprowadzany egzamin zawodowy w danej klasie lub semestrze, z obowiązku przystąpienia do egzaminu zawodowego, jeżeli egzamin ten był przeprowadzany w danej klasie lub semestrze.
Leszek Zaleśny
zwiń >>