Dotychczasowe zasady działalności stowarzyszeń i innych organizacji w szkołach i placówkach publicznych są określone w art. 86 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 1082, ze zm.), przepisy te jednak ulegają zmianie w związku z ostatnią nowelizacją (czekającą obecnie na podpis Prezydenta RP).
Obecnie w szkole i placówce mogą działać, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych, stowarzyszenia i inne organizacje, a w szczególności organizacje harcerskie, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły lub placówki.
Podjęcie działalności w szkole lub placówce przez stowarzyszenie lub inną organizację wymaga uzyskania zgody dyrektora szkoły lub placówki, wyrażonej po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii rady szkoły lub placówki i rady rodziców.
W szkołach i placówkach które nie posiadają z racji przepisów rad rodziców, oraz w szkołach i placówkach, w których nie utworzono rady szkoły lub placówki, nie stosuje się wymogu uzyskania pozytywnej opinii odpowiednio rady szkoły lub placówki i rady rodziców.
Proponowane nowe zasady działalności stowarzyszeń i innych organizacji w szkołach i placówkach publicznych określone w zmienionym art. 86 uPo.
Tak jak obecnie, w szkole i placówce mogą działać, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych, stowarzyszenia i inne organizacje, a w szczególności organizacje harcerskie, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły lub placówki.
Organizacje, które nie będą prowadziły zajęć z uczniami
Nowelizacja zmienia procedurę uzyskania zgody dyrektora w przypadku, kiedy zamierzające podjąć działalność w szkole i placówce stowarzyszenie i inna organizacja nie będą prowadziły zajęć z uczniami.
Nowa procedura wyglądać będzie następująco:
Krok 1: Stowarzyszenie lub inna organizacja zamierzająca podjąć działalność w szkole lub placówce przekazuje dyrektorowi, w postaci elektronicznej i papierowej, informację zawierającą w szczególności:
- opis dotychczasowej działalności;
- cele i treści, które mają być realizowane w szkole lub placówce w ramach działalności prowadzonej przez stowarzyszenie lub inną organizację;
- opis materiałów wykorzystywanych do realizacji wymienionych celów i treści.
Krok 2: Dyrektor szkoły lub placówki, w terminie 7 dni od dnia otrzymania wymienionej w kroku 1 informacji:
- informuje rodziców uczniów o zamiarze podjęcia przez dane stowarzyszenie lub inną organizację działalności w tej szkole lub placówce oraz o przeprowadzeniu konsultacji w sprawie podjęcia przez dane stowarzyszenie lub inną organizację działalności w szkole lub placówce;
- przekazuje rodzicom uczniów, radzie szkoły lub placówki i radzie rodziców informację otrzymaną od stowarzyszenia lub innej organizacji. Informację przekazuje rodzicom uczniów w sposób zwyczajowo przyjęty w szkole lub placówce, w szczególności przez umieszczenie ich w widocznym miejscu w siedzibie szkoły lub placówki lub na jej stronie internetowej.
Krok 3: Rada rodziców przeprowadza z rodzicami uczniów konsultacje w sprawie podjęcia przez dane stowarzyszenie lub inną organizację działalności w szkole lub placówce oraz może żądać od dyrektora szkoły lub placówki dodatkowych materiałów, informacji lub wyjaśnień niezbędnych do wydania opinii. Rada rodziców informuje rodziców uczniów o terminie rozpoczęcia i zakończenia konsultacji, z tym że konsultacje te nie mogą trwać krócej niż 7 dni.
Krok 4: Rada szkoły lub placówki i rada rodziców wydaje opinię, w sprawie podjęcia przez dane stowarzyszenie lub inną organizację działalności, w terminie 21 dni od dnia otrzymania informacji, lub otrzymania dodatkowych materiałów, informacji lub wyjaśnień.
Krok 5: Dyrektor w zależności od opinii wydaje zgodę lub jej nie wydaje.
Uwaga! Opisana procedura jest wystarczająca dla uzyskania zgody dyrektora, mimo prowadzenia zajęć przez dane stowarzyszenie lub inną organizację, organizowanych i prowadzonych:
- w ramach zadania zleconego z zakresu administracji rządowej lub
- w ramach zadań realizowanych przez Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom, o których mowa w art. 8b ust. 2 pkt 2-7 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym (Dz. U. z 2022 r., poz. 1608), lub
- przez organizację harcerską objętą Honorowym Protektoratem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej działającą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Związek Harcerstwa Polskiego, Związek Harcerstwa Rzeczypospolitej, Stowarzyszenie Harcerskie, Royal Rangers Polska, Niezależny Krąg Instruktorów Harcerskich „Leśna Szkółka”, Skauci Europy, Stowarzyszenie Harcerstwa Katolickiego „Zawisza” Federacja Skautingu Europejskiego, Stowarzyszenie „Skauci Króla” lub
- przez Polski Czerwony Krzyż działający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej pod nadzorem Prezesa Rady Ministrów.
Organizacje, które będą prowadzić zajęcia z uczniami
Inna procedura uzyskania zgody dyrektora będzie obowiązywać w przypadku stowarzyszeń i organizacji, które będą prowadziły zajęć z uczniami. Organizacja i prowadzenie zajęć będą wymagać uzyskania pozytywnej opinii kuratora oświaty dotyczącej zgodności programu tych zajęć z przepisami prawa, w szczególności z zadaniami wymienionymi w art. 1 pkt 1-3, 5, 14 i 21 ustawy – Prawo oświatowe.
W takich przypadkach należy przeprowadzić działania opisane w Krokach 1-4, a następnie:
Krok 5: W celu uzyskania opinii kuratora oświaty dyrektor szkoły lub placówki nie później niż na 2 miesiące przed rozpoczęciem zajęć przekazuje kuratorowi oświaty program zajęć oraz materiały wykorzystywane do realizacji programu zajęć, a także pozytywne opinie rady szkoły lub placówki i rady rodziców.
Krok 6: Dyrektor szkoły lub placówki po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty (w terminie 30 dni od dnia otrzymania dokumentów) albo po upływie terminu do wydania opinii, jest obowiązany przed rozpoczęciem zajęć przedstawić rodzicom ucznia (a w przypadku uczniów pełnoletnich – tym uczniom):
- pełną informację o celach i treściach realizowanego programu zajęć;
- pozytywną opinię kuratora oświaty – jeżeli została wydana;
- pozytywne opinie rady szkoły lub placówki i rady rodziców;
- udostępnić, na ich wniosek, materiały wykorzystywane do realizacji programu zajęć.
Krok 7: Dyrektor w zależności od opinii wydaje zgodę lub jej nie wydaje.
Proponowane nowe zasady działalności stowarzyszeń i innych organizacji nie dotyczą szkół i placówek publicznych prowadzonych przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego lub przez osoby fizyczne oraz szkół i placówek niepublicznych.
Leszek Zaleśny
zwiń >>