Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy oligofrenopedagog z przygotowaniem pedagogicznym i psycholog z przygotowaniem pedagogicznym mogą prowadzić zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka czy konieczne jest ukończenie studiów z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju?
Rozporządzenie MEN z dnia 11 października 2013 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U.2013.1257) w § 3.2 wskazuje, iż w skład zespołu WWRD wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:
1) pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka, w szczególności: oligofrenopedagog, tyflopedagog lub surdopedagog;
2) psycholog;
3) logopeda;
4) inni specjaliści – w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny.
Natomiast rozporządzenie MEN w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli stanowi, iż w zespołach wczesnego wspomagania rozwoju zajęcia mogą prowadzić: psycholog, pedagog, logopeda lub inny specjalista - w zależności od diagnozy potrzeb rozwojowych dziecka - których kwalifikacje określone są jako:
- Logopeda: dyplom studiów logopedycznych lub studiów podyplomowych w zakresie logopedii;
- Pedagog i psycholog: dyplom ukończenia studiów magisterskich na kierunku psychologia albo studiów wyższych na kierunku pedagogika lub pedagogika specjalna, w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, przygotowanie pedagogiczne
lub - studia magisterskie na kierunku psychologia albo studia wyższe na kierunku pedagogika lub pedagogika specjalna, a ponadto ukończenie studiów podyplomowych w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, oraz przygotowanie pedagogiczne
lub - dyplom ukończenia studiów wyższych w zakresie fizjoterapii, rehabilitacji ruchowej lub terapii pedagogicznej, a ponadto ukończone studia podyplomowe w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, terapii pedagogicznej, terapii rodzin lub innego rodzaju terapii właściwej dla pobudzania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka koniecznie z przygotowaniem pedagogicznym
Kwalifikacje do prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka uznaje wyłącznie dyrektor placówki. Zastosowanie ma zasada, że dyrektor szkoły może uznać kwalifikacje wspomniane w pytaniu za wystarczające, po przeanalizowaniu programu odbytych przez Panią studiów oraz biorąc pod uwagę ocenę potrzeb dziecka objętego WWRD.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jedna z klas nie dogaduje się z wychowawcą. Czy dyrektor może zmienić wychowawcę od nowego roku szkolnego bez uzasadniania, czy jednak rodzice powinni napisać wniosek o zmianę? Dodam, że wówczas ten nauczyciel miałby wychowawstwo w innej klasie.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaką podstawę prawną należy stosować w dokumentach dotyczących pomocy psychologiczno-pedagogicznej w obecnym (trzyletnim) liceum ogólnokształcącym - rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 roku czy z 30.04.2013 r. ze zm.?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Na portalu społecznościowym na grupie prywatnej wieczorem kilku uczniów napisało o zdarzeniu dotyczącym nauczycielki używając słów „poroniła i ok bo pewnie urodziłaby kolejne dziecko z Downem”. Nauczycielka rzeczywiście poroniła, a jej poprzednie dziecko ma z niepełnosprawnością. Dzieci nie pisały nic więcej, a informację miały od ucznia będącego bliską rodziną nauczycielki. W szkole odbyło się spotkanie rodziców i dzieci, które był na tej grupie z wychowawcą, pedagogiem i dyrektorem. Dzieci i rodzice przeprosili nauczycielkę, ona przyjęła przeprosiny, podała rękę, ale później za kilka tygodni wniosła sprawę do sądu rodzinnego. Czy taki czyn powinnam, jako dyrektor, zgłosić na policję, skoro była to jednorazowa sytuacja, wyjaśniona w szkole zgodnie z obowiązującymi u nas procedurami? Czy nauczycielka miała prawo wymusić na wychowawczyni pokazanie prywatnych rozmów? Czy nie jest to złamanie prywatności grupy? Nie powinny tak pisać, ale nie popełniły według mnie żadnego czynu karalnego, a za ten incydent przeprosiły i okazały skruchę.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 2 marca matka złożyła wniosek do dyrektora szkoły o zwolnienie do końca etapu edukacyjnego z nauki języka niemieckiego syna z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego - autyzm. Jaka jest procedura i wzory dokumentów?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Ile jest dodatkowych dni wolnych dla szkoły podstawowej 6 czy 8?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe