Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Do gimnazjum do kl. drugiej uczęszcza chłopiec z orzeczeniem do kształcenia specjalnego. W sprawach dziecka przychodzi do szkoły matka chłopca. Od klasy drugiej matce towarzyszy jej partner, który nie jest prawnym opiekunem chłopca. Rozmowy, bywa że, dotyczą zachowań związanych z chorobą - autyzmem. Dyrektor szkoły, nie chcąc być posądzonym o rozpowszechnianie danych sensytywnych w obecności osób niebędących prawnym opiekunem, zaproponował rozmowę bez obecności partnera matki. Matka nie wyraziła zgody i została poproszona o podpisanie stosownego oświadczenia. Zdarza się też, że to partner podpisuje informacje dotyczące dziecka lub podpisuje decyzje związane z dzieckiem. Szkoła ma obawy, co do ważności takich sytuacji. Kiedyś przeczytaliśmy na jakimś portalu oświatowym, że szkoła powinna być w posiadaniu prawnego/notarialnego pełnomocnictwa matki na rzecz partnera w sytuacjach związanych z decyzjami w sprawie dziecka. Matka powołując się na Ustawę z 26.10.1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich i rozmowę z dyrektorem w Kuratorium Oświaty uważa, że takie stanowisko szkoły jest nadużyciem.
Zgodnie z art. 95 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego rodzice dziecka w ramach swojej władzy rodzicielskiej mają prawo i obowiązek pieczy nad osobą dziecka. Mogą jednocześnie samodzielnie decydować o sprawach życia codziennego dziecka i swojej rodziny. Jedną z takich spraw jest decyzja o towarzyszeniu partnera/partnerki, a także innych dorosłych osób (babci, cioci, sąsiadki) w rozmowie z nauczycielem, czy dyrektorem szkoły oraz dopuszczanie ich do informacji pozyskiwanych w swojej obecności od nauczycieli na temat nauki i zachowania dziecka. Matka ucznia nie ma obowiązku składania w szkole pisemnego oświadczenia wyrażającego, że taka jest jej wola. Dyrektor szkoły musi zastosować się do tej woli rodzica, gdyż nie ma żadnych podstaw prawnych do jej podważania czy kwestionowania decyzji rodzica.
Jeśli partner matki nie jest prawnym opiekunem jej dziecka to szkoła nie może udzielać bezpośrednio jemu samemu żadnych informacji o dziecku. Chyba, że matka dziecka przedstawi notarialnie podpisane pełnomocnictwo, w którym upoważni partnera do wykonywania w jej imieniu konkretnych czynności w kontaktach ze szkołą, np. prowadzenia z nauczycielami rozmów na temat dziecka, odbierania dziecka ze szkoły, usprawiedliwiania jego nieobecności, czy zwalniania z zajęć. Takie pełnomocnictwo nie może jednak dotyczyć czynności prawnych związanych z dzieckiem, które zagwarantowane są wyłącznie rodzicom lub opiekunom prawnym ustalonym przez sąd, typu: wyrażanie zgody na udział dziecka w zajęciach pozalekcyjnych i wycieczkach, korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej czy podęcie czynności medycznych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W roku szkolnym 2020/2021 uczeń uczęszczał do klasy III technikum wg podstawy programowej z 2017 r. i nie uzyskał promocji do klasy wyższej. W tym czasie miał już zdany egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe TG.12. W roku szkolnym 2021/2022 uczeń ponownie rozpoczął naukę w klasie III, ale według podstawy programowej z 2019 r. i przystąpił do egzaminu z kwalifikacji HGT.03. W styczniu 2023 r. klasa, do której uczeń aktualnie uczęszcza, będzie zdawała egzamin zawodowy z kwalifikacji HGT.06. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 sierpnia 2019 r. w sprawie warunków, jakie musi spełnić osoba ubiegająca się o uzyskanie dyplomu zawodowego albo dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe (Dz. U. z 2019 r., poz. 1731) kwalifikacje TG.12 i HGT.06 są uznawane za równoważne do uzyskania dyplomu zawodowego. Ustawa o systemie oświaty (Dz. U. z 2021 r., poz. 1915 z późn. zm.) wprowadziła w przypadku podstawy programowej 2019 obowiązek przystąpienia do egzaminu zawodowego w danej klasie. Art. 44o ust. 4 pkt. 2 mówi jednak o promocji do klasy wyższej. Skoro jednak uczeń w 2023 r. będzie w klasie programowo najwyższej, zasadne jest chyba jednak zastosowanie art. 44q ust. 1 pkt 3, który mówi o warunku przystąpienia do egzaminu z wszystkich kwalifikacji, nie określając, kiedy to ma nastąpić. Czy w związku z tym uczeń nie musi ponownie przystępować do egzaminu zawodowego w klasie IV i spełni warunek ukończenia szkoły związany z egzaminem zawodowym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaki tytuł powinien nosić wewnątrzszkolny sposób oceniania uczniów w dokumentacji szkolnej: wewnątrzszkolny system oceniania czy wewnątrzszkolne zasady oceniania?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczennica od 4 miesięcy przebywa na ucieczce. Będzie nieklasyfikowana z większości przedmiotów. Jakie świadectwo należy dać uczennicy skoro nie skończy szkoły – będzie nieklasyfikowana?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z nowymi przepisami związki zawodowe będą opiniować projekt arkusza organizacji pracy szkoły. W arkuszu znajdują się dane osobowe nauczycieli. Czy związki zawodowe mogą mieć do nich dostęp? W szkole jest jeden nauczyciel należący do związków (międzyzakładowa organizacja solidarność), a na terenie gminy działa ZNP - który związek opiniuje? Tylko ten do którego należny nauczyciel? A jak nie ma żadnego związkowca wśród nauczycieli w danej szkole to jaki związek opiniuje arkusz?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy rodzic może wnioskować przeniesienie swojego dziecka do klasy pierwszej (dziecko z czerwca 2008 roku), pomimo, że otrzymał on promocję do klasy drugiej? Dziecko zupełnie nie radzi sobie w klasie drugiej, zarówno edukacyjne, jak i emocjonalnie.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe