Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Moje zapytanie dotyczy druku orzeczenia do kształcenia specjalnego oraz określenia wsparcia ze strony dodatkowo zatrudnionej kadry. Zapis w pkt. 1 brzmi: "1) (należy określić zalecane warunki i formy wsparcia umożliwiające realizację indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka lub ucznia [...], oraz jeżeli zachodzi potrzeba indywidualnego wsparcia dziecka lub ucznia ze strony dodatkowo zatrudnionej kadry – zakres tego wsparcia, wraz z uzasadnieniem)". Moje zapytanie dotyczy ściśle dodatkowo zatrudnionej kadry. Co ustawodawca miał na myśli pisząc o ZAKRESIE wsparcia? Czy chodzi tutaj o zakres obowiązków zatrudnianej osoby? Czy poradnia powinna wskazać co taka osoba ma z dzieckiem robić w szkole? Jak rozumieć ten zapis? Wydaje się, iż o doborze konkretnego specjalisty decyduje sam dyrektor szkoły po uwzględnieniu zapisów w orzeczeniu. Uprzejmie proszę o wyjaśnienie zawiłości.
W przypadku uczniów, którzy legitymują się orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego istnieje możliwość zatrudnienia dodatkowej kadry, w celu realizacji indywidualnego programu edukacyjno- terapeutycznego (IPET).
Przykładem zatrudnionej dodatkowo kadry jest sytuacja ucznia uczęszczającego do szkoły ogólnodostępnej, który legitymuje się orzeczeniem o kształceniu specjalnym wydanym między innymi ze względu na autyzm, zespół Aspergera lub niepełnosprawności sprzężone. W takim wypadku zatrudnia się dodatkowo (decyzję o takim zatrudnieniu podejmuje dyrektor szkoły) - z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego:
1. nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub specjalistów lub
2. do 31 sierpnia 2018 r. istniała możliwość zatrudnienia także asystenta nauczyciela lub osoby niebędącej nauczycielem, ale posiadającej przygotowanie uznane przez dyrektora szkoły za odpowiednie do prowadzenia danych zajęć, prowadzących zajęcia w klasach I - III szkoły podstawowej, lub asystenta wychowawcy świetlicy- jednak z uwagi na uchylenie art. 15 ust. 7 ustawy Prawo oświatowe (ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. tj. Dz. U. 2019, poz. 1148 z późniejszymi zmianami), taka sytuacja jest już niemożliwa lub
3. pomoc nauczyciela.
W przypadku, gdy kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na inne niż wyżej wymienione niepełnosprawności, niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym, pracowników tych można zatrudnić za zgodą organu prowadzącego.
Tym samym, aby określić zakres działań dodatkowej kadry, w pierwszej kolejności z orzeczenia musi wynikać konieczność zapewnienia tejże kadry.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pytanie o kwestię tajemnicy Rady Pedagogicznej. Niedawno zarząd spółki - organu prowadzącego szkołę zobowiązał mnie do przesyłania protokołów rad pedagogicznych. Odmówiłem powołując się na na tajemnicę RP i kwestię szczególnych danych osobowych.
Zarząd powołuje się na decyzję NSA twierdząc, że jest to informacja publiczna i mam przekazywać.
Czy zarząd (organ prowadzący) ma prawo do otrzymania ode mnie protokołów rad?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel mianowany trzykrotnie pisał prośbę o zmniejszenie etatu do 1/2. Dyrektor wyrażał zgodę.
Czy dyrektor powinien rozwiązać umowę i nawiązać nową na 1/2 etatu?
Czy nauczyciel w nowym roku szkolnym może być zatrudniony bez jego zgody na innym stanowisku, zgodnie z kwalifikacjami?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka zatrudniona na pełnym etacie, przez dwa tygodnie była nieobecna w szkole. Miała zwolnienie lekarskie "opieka nad chorym dzieckiem". Czy jej wymiar "godzin karcianych" można obniżyć w związku z tą nieobecnością?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam
Chciałbym zrezygnować z powierzonej mi funkcji wicedyrektora. Nie czuję się na tym stanowisku, dyrekcja nie ma do mnie zaufania, powierza mi "śmieszne" obowiązki. Kiedy mam złożyć wypowiedzenie powierzonej mi funkcji. Czy muszę wrócić na mpje dawne stanowisko pracy w tej szkole, czy też dyrektor może mi zmniejszyć etat?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam, proszę o odpowiedź na następujące pytania: 1) czy nauczyciele w czasie rekolekcji mają obowiązek odprowadzania dzieci do kościoła i z powrotem? 2) Kto odpowiada za bezpieczeństwo uczniów w drodze do kościoła i podczas rekolekcji? 3) czy uczniowie sami mogą pójść do kościoła, jeśli dzień ten jest dniem wolnym od zajęć dydaktycznych i szkoła nie organizuje żadnych zajęć poza zapewnieniem opieki świetlicowej i kto w takiej sytuacji odpowiada za ich bezpieczeństwo?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe