Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczeń klasy VI szkoły podstawowej w SOSW posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność w stopniu umiarkowanym w wyniku badania w PPP uzyskał wyniki wskazujące na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim. Czy jeżeli otrzyma nowe orzeczenie, to może być zapisany do równorzędnej klasy uczniów realizujących podstawę programową kształcenia ogólnego (uczniowie z lekką niepełnosprawnością intelektualną)? Jeśli tak, to jaka powinna być procedura przeniesienia i pomocy uczniowi?
W świetle ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1082) dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego może zostać objęte takim kształceniem w szkole podstawowej ogólnodostępnej, integracyjnej, specjalnej lub w jednym z ośrodków wymienionych w art. 2 pkt 7, w tym m.in. w specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym (dalej SOSW). Przesłanką objęcia kształceniem specjalnym jest orzeczenie wydane przez zespół orzekający w poradni psychologiczno-pedagogicznej. W orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego umieszcza się zalecane formy kształcenia, jednakże ostateczną decyzją o wyborze szkoły najbardziej odpowiedniej dla dziecka podejmują rodzice.
Z przepisu art. 127 ust. 13 i 14 Prawa oświatowego wynika, że rodzice samodzielnie wybierają placówkę dla swojego dziecka albo zgłaszają się do starosty właściwego według miejsca zamieszkania dziecka o wskazanie jednostki oświatowej. Starosta na wniosek rodziców zapewnia dziecku odpowiednią formę kształcenia. Wskazanie starosty oznacza, że konkretna placówka nie może odmówić przyjęcia dziecka, jeżeli rodzice je zgłoszą. Przez zapewnienie należy rozumieć ogół czynności organizatorskich, a nie wydanie decyzji administracyjnej w sprawie.
Z powyższych przepisów jednoznacznie wynika, że kształcenie specjalne jest organizowane na wniosek rodziców. Wniosek rodziców ma również decydujące znaczenie w aspekcie rezygnacji z kształcenia specjalnego w SOSW. Uzasadnieniem zakończenia takiego kształcenia jest oczywiście nowe orzeczenie PPP. Rodzice mogą złożyć wniosek o zapisanie dziecka do ogólnodostępnej szkoły obwodowej lub ubiegać się o przyjęcie dziecka na wolne miejsce do szkoły integracyjnej lub specjalnej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o wyjaśnienie pojęcia studia pierwszego stopnia, studia drugiego stopnia. Kiedyś definicja była w rozporządzeniu MEN z dnia 12 marca 2009r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji (...), w tym z 1 sierpnia 2017 r. już nie ma. Czy jest ono w ogóle ostatnim rozporządzeniem dotyczącym kwalifikacji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy istnieją jakieś regulacje prawne dotyczące wykorzystywania, jako pomoce naukowe na lekcjach biologi, preparatów w formalinie? Czy jest to dopuszczalne?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dla dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego (pierwsze ze względu na autyzm, drugie ze względu na autyzm z z zespołem Aspergera) chcę zatrudnić w przedszkolu nauczyciela wspomagającego. Proszę o podanie podstawy prawnej, liczby przysługujących godzin oraz kwalifikacji, jakie powinien mieć taki nauczyciel. Mam trzy pracujące w przedszkolu nauczycielki- jedna skończyła oligofrenopedagogikę z terapią pedagogiczną, druga edukację i rewalidację osób z autyzmem i zespołem Aspergera, a trzecia edukację i rehabilitację osób z niepełnosprawnością intelektualną (oligofrenopedagogika). Czy wszystkie mogą być nauczycielem wspomagającym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Rodzice dzieci sześcioletnich, które w tym roku szkolnym odbywają roczne przygotowanie przedszkolne, chcą aby dzieci od września 2017r. podjęły naukę w kl.I ... czy w razie ewentualnych problemów edukacyjnych w kl.I dzieci będą mogły powtórzyć kl.I (czy będzie taka możliwość jak w obecnym roku szkolnym - bez procedur klasyfikacji i promocji ucznia, czy ten przepis był tylko przejściowym i dotyczy tylko obecnego roku szkolnego)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak jest różnica pomiędzy zajęciami z wczesnego wspomagania i zajęciami rewalidacyjnymi? Mamy w przedszkolu dziecko z autyzmem i realizujemy z nim 2 obowiązkowe godziny zajęć rewalidacyjnych. Czy w ramach wczesnego wspomagania powinny być jakieś inne zajęcia? Jeśli tak, to w jakim wymiarze?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe