Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W dniu 2 lutego 2017 r. wpłynęło do przedszkola niepublicznego pismo z UM odnośnie przeliczenia dotacji za 2016 r. i informacja o zmniejszeniu jednostkowej kwoty dotacji za 2016 rok. W związku z tym UM prosi o przekazanie zwrotu wskazanej w piśmie kwoty przez przedszkole na konto UM w terminie 14 dni. Mam pytanie czy UM może żądać zwrotu w 2017 r za rok 2016 ?,Czy może to się odbywać na zasadzie zwykłego pisma - czy nie powinna to być decyzja? Pismo nie jest podparte żadnymi przepisami ani wyliczeniami skąd wzięła się ta różnica. Jeśli wpłacę żądaną kwotę (bojąc się naliczania odsetek) to czy będę mogła w przyszłości żądać jej zwrotu ?
Odnośnie zwrotu dotacji powinna zostać wydana decyzja administracyjna w trybie art. 252 ust. 1 pkt 2 , 3–5 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm., zawierająca m.in. uzasadnienie faktyczne i prawne; decyzja może ewentualnie zostać poprzedzona wezwaniem do zapłaty i w taki sposób należy traktować otrzymane pismo. Od decyzji będzie można się odwołać do samorządowego kolegium odwoławczego w terminie 14 dni od doręczenia decyzji. Można także jeszcze przed ewentualnym wydaniem decyzji – przedstawić swoją argumentację. Ponieważ roszczenie o zwrot dotacji za 2016 r. przedawnia się dopiero po 5 latach od końca roku kalendarzowego, w którym powinien nastąpić zwrot nadpłaty (art. 80 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, Dz. U. z 2017 r., poz. 201), działanie miasta nie jest spóźnione. Dokonując dobrowolnej wpłaty przed wyjaśnieniem sprawy należałoby dokonać zastrzeżenia zwrotu na wypadek wydania korzystnej decyzji administracyjnej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w przypadku nauczyciela, który powrócił do pracy z urlopu zdrowotnego i ma do wykorzystania zaległy urlop wypoczynkowy, można udzielić mu urlopu wypoczynkowego w częściach? Czy musi wykorzystać zaległy urlop w całości, zaraz po wybraniu urlopu zdrowotnego? Do kiedy powinien wybrać zaległy urlop – do 31 sierpnia czy do zakończenia zajęć szkolnych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Rada Pedagogiczna pozytywnie zaopiniowała projekt arkusza organizacyjnego. Proszę o podania podstawy prawnej, ponieważ musi być przyjęte w formie uchwały.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie nowe uregulowania prawne obowiązują od 1 stycznia 2015r. w zakresie ochrony danych osobowych i muszą być wprowadzone w szkole?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Organ prowadzący ma zamiar utworzenia zespołu szkół poprzez połączenie szkoły podstawowej z gimnazjum. Jaka jest procedura realizacji tego zamierzenia? Czyje opinie musi uwzględnić organ prowadzący? Czy kurator wyraża zgodę na utworzenie zespołu, czy tylko opiniuje? Czy organ prowadzący musi rozpisać konkurs na dyrektora zespołu, czy może powierzyć obowiązki? Jak wygląda ewentualny konkurs na dyrektora-chodzi o przedstawicieli rodziców i nauczycieli-z obu rad, czy wspólny kandydat? Proszę o udzielenie szczegółowej informacji wraz z podaniem podstawy prawnej.
- Rozporządzenie MEN z dnia 21 czerwca 2012 r w sprawie dopuszczania podręczników i programów nauczania straciło moc w związku z wejściem ustawy z dnia 30 maja 2014r. jak powinien wyglądać teraz wniosek do dyrektora o dopuszczenie programu nauczania skoro nie zostało sprecyzowane, jak to miało miejsce w poprzednim rozporządzeniu, co program nauczania powinien w szczególności zawierać. Czy stare wnioski należy zmienić? Dziękuję.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe