Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W przedszkolu niepublicznym ogólnodostępnym w grupie przedszkolnej 4-latków jest 1 dziecko z orzeczeniem o kształceniu specjalnym - autyzm wczesnodziecięcy. Czy jest określona liczba godzin pracy nauczyciela wspomagającego? Czy nauczyciel wspomagający może obejmować opieką 2-3 dzieci z różnych grup wiekowych? Czy taki nauczyciel może być zatrudniony na podstawie umowy wolontariatu?
Do tzw. nauczycieli wspomagających posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej, zatrudnianych w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych mają zastosowanie wszystkie regulacje dotyczące innych nauczycieli.
- Nauczyciel wspomagający powinien być zatrudniony na podstawie przepisów Karty Nauczyciela – rozdział 4. W zależności od stopnia awansu zawodowego oraz możliwości organizacyjnych zatwierdzonych w arkuszu organizacji placówki umowa o pracę może być zawarta na czas określony, nieokreślony lub przez mianowanie. Taki nauczyciel ma konkretne zadania, wymienione w rozporządzeniu MEN z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych (Dz.U z 7 sierpnia poz. 1113), min: prowadzi wspólnie z innymi nauczycielami zajęcia edukacyjne oraz wspólnie z innymi nauczycielami i specjalistami realizuje zintegrowane działania i zajęcia, określone w IPET, prowadzi wspólnie z innymi nauczycielami i specjalistami pracę wychowawczą z uczniem niepełnosprawnym oraz udziela pomocy nauczycielom i specjalistom realizującym zintegrowane działania i zajęcia, określone w IPET, w doborze form i metod pracy z uczniem niepełnosprawnym
- Pensum nauczyciela wspomagającego, zgodnie z obowiązującym stanem prawnym, określa organ prowadzący placówkę. Natomiast dyrektor placówki wyznacza zajęcia dydaktyczne oraz zajęcia dodatkowe ujęte w IPET, w których nauczyciel wspomagający ma uczestniczyć – od tego zależy , czy będzie to pełny wymiar pensum, czy też jakaś jego część. Również to, czy będzie nauczycielem wspomagającym tylko dla jednego dziecka, czy dla dwójki-trójki dzieci niepełnosprawnych.
- Jeśli nauczyciel wspomagający ma wykonywać swoje obowiązki na zasadzie wolontariatu, to obowiązkiem wynikającym z ustawy jest zawarcie umowy pomiędzy korzystającym i wolontariuszem. Umowa jest porozumieniem ( kontraktem, umową cywilno-prawną, a nie umową stosunku pracy), który reguluje zobowiązania obydwu stron, może mieć dwojaki charakter, w zależności od czasu współpracy:
- Okres współpracy do 30 dni – umowa może mieć formę ustną.
- Okres współpracy powyżej 30 dni – umowa obligatoryjnie musi mieć charakter pisemny.
Umowa bez względu na charakter musi regulować następujące kwestie: czas i przedmiot porozumienia a także sposób jego rozwiązania. Umowy nie należy nigdzie rejestrować. Sporządzana jest w dwóch egzemplarzach po jednym dla każdej ze stron.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy szkolenie z pierwszej pomocy przedmedycznej dla pracowników oświaty, tj. nauczycieli, oraz pracowników administracji i obsługi ma określony przepisami termin ważności, czy też jest bezterminowe, czyli wystarczy poddać ww. szkoleniu pracownika tylko jeden raz?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W tym roku szkolnym zostałam dyrektorem szkoły ponadgimnazjalnej, mam problem i bardzo proszę o odpowiedź. Korzystamy z programów nauczania dla poszczególnych zawodów opracowanych przez KOWEZIU. Moja poprzedniczka ustalała szkolne plany nauczania (tzw. ramówki) gdzie nazwy przedmiotów są inne niż w opracowanych przez Koweziu, ale liczba godzin i zakres materiału nauczania jest taki sam. Co powinnam zrobić jako dyrektor szkoły, aby to jakoś logicznie uporządkować. Czy wystarczy obok nazw Koweziu dopisać swoje nazwy? Czy nanieść zmiany na ich programie? Proszę o odpowiedz.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mamy nauczyciela, który chciał by uczyć w naszej szkole - Technikum chemii. Osoba ta ukończyła na wydziale matematyki, Fizyki i Techniki licencjat -1999 r. kierunek ochrona środowiska i magistra - 2001 kierunek ochrona środowiska oraz posiada przygotowanie pedagogiczne i stopień nauczyciela mianowanego. Jesteśmy w posiadaniu zaświadczenia z Uniwersytetu określający sylwetkę absolwenta oraz minimalne wymagania programowe dla przedmiotów podstawowych i kierunkowych, w którym jest opisany jako przedmiot podstawowy chemia i zawarte treści pokrywają się z podstawą programową nauki chemii w technikum. Czy taki nauczyciel ma kwalifikacje do nauczania chemii w zakresie podstawowym w Technikum
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy wizytator Kurii powinien okazać się dyrektorowi szkoły upoważnieniem w przypadku dokonywania obserwacji pracy nauczyciela katechety?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z ustawą Prawo oświatowe, przyjęcie do bursy szkolnej (placówka publiczna) odbywa się w toku postępowania rekrutacyjnego lub w trakcie roku szkolnego – w tym przypadku decyduje dyrektor bursy. Istotne jest, iż w każdym z tych przypadków musi zostać złożony wniosek o przyjęcie do bursy do dyrektora odpowiednio przez rodzica ucznia niepełnoletniego lub pełnoletniego ucznia. Pomijam tutaj całą procedurę rekrutacyjną i zmierzam do tego, iż wniosek został pozytywnie rozpatrzony – uczeń został przyjęty do bursy. Czy należy zawierać umowę zakwaterowania w bursie na dany rok szkolny z rodzicem niepełnoletniego ucznia lub pełnoletnim uczniem? Jeśli tak, to proszę o wskazanie podstaw prawnych.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe