Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jestem dyrektorem szkoły podstawowej, która wejdzie w skład zespołu od 01.09.2016r. Jestem po rozmowie z organem prowadzącym, który sugeruje mi, abym wypowiedziała nauczycielom zatrudnionym przez mianowanie, chociaż w szkole podstawowej są dla tych nauczycieli godziny od września: 1. Nauczyciel j. polskiego i historii będzie mieć od września łącznie 22 godz dydaktyczne; 2. Nauczyciel przyrody i edukacji wczesnoszkolnej będzie mieć 18 godzin dyd. Organ prowadzący chce te godziny "dać" n-lom zatrudnionym w gimnazjum, chociaż mają oni zaplanowanych tam mniej godzin dyd.i to oni mogliby otrzymać wypowiedzenie, gdyż zmniejszyła się u nich liczba oddziałów i w przyszłym roku szkolnym będzie jeszcze mniejsza. W naszej szkole podstawowej nic nie ulega zmianie- pozostaje taka sama liczba oddziałów i szkoła nie przechodzi żadnej reorganizacji. Rozmawiając z organem prowadzącym powoływałam się na kartę nauczyciela i podkreślałam, że nie mam podstaw prawnych do zwolnienia tych nauczycieli. Organ prowadzący poinformował, że w przypadku łączenia szkół można to uznać za reorganizację szkoły. Kto ma rację?
Wprawdzie połączenie szkół w zespół stanowi reorganizację, jednak nie można pomijać sytuacji poszczególnych szkół wchodzących w jego skład i stanowić jedynego kryterium wyboru nauczycieli do zwolnienia (art. 20 ust. 1 pkt 2 KN). Przydzielenie w nowym roku szkolnym większej liczby godzin nauczycielom gimnazjum w szkole podstawowej (skutkujące zwalnianiem nauczycieli szkół podstawowych) musiałoby być uzasadnione wyższym stopniem awansu, kwalifikacjami, doświadczeniem w prowadzeniu poszczególnych zajęć prowadzonych w szkole podstawowej przez nauczycieli gimnazjów aktualnie lub w przeszłości, ewentualnie innymi obiektywnymi kryteriami (sukcesami pedagogicznymi, nieobecnościami nauczycieli szkoły podstawowej dezorganizującymi pracę).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Mam pytanie odnośnie nauczania indywidualnego. Przepisy mówią o tym, że uczeń, który otrzymał zgodę z poradni na nauczanie indywidualne po 15 września musi realizować je w domu, nie w szkole. Tak się składa, że mam ucznia w IV klasie technikum, który od lat zmaga się z problemami, wśród których są także stany depresyjne. Przez cały okres kształcenia w technikum uczeń miał zapewnione nauczanie indywidualne w szkole. Opinia z poradni została wystawiona po wprowadzeniu w życie nowych przepisów. Matka chłopaka domaga się, aby zajęcia realizowane były szkole, nie w domu. Czy istnieje jakiś przepis, na który może powołać się dyrektor szkoły, aby umożliwić uczniowi realizację zajęć w szkole? Z góry dziękuję za odpowiedź.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zarząd Związku “Solidarność” udzielił pracownikowi szkoły (nauczycielowi) szczególnej ochrony stosunku pracy od dnia 9 marca 2022 r. na okres 2 lat (do 9 marca 2024 r.) i rok po jej upływnie. Nie wiadomo czy pracownik jest w zarządzie – nie wynika to z pisma. Zarząd upoważnił pracownika do reprezentowania Związku w sprawach dotyczących: BHP w placówce szkoły, organizacji pracy w placówce, przyznawania pracownikom środków z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, opiniowania wniosków o nagrody i odznaczenia, opiniowania dodatków motywacyjnych z wyjątkiem spraw pracowniczych dotyczących zwolnień, zmian warunków pracy i płacy oraz regulaminów funkcjonujących w placówce. Czy miał takie prawo i na jakiej podstawie prawnej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy godzinę do dyspozycji dyrektora w szkole podstawowej na II etapie edukacji przeznaczoną na zwiększenie liczby zajęć z informatyki (przedmiotu obowiązkowego, na który w ramowym planie nauczania przeznaczono 2 godziny w cyklu kształcenia)również dzielimy na grupy w oddziale liczącym 26 uczniów?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Ostatnio zadałam pytanie, czy od 1 września 2018 r. nauczyciel, który prowadzi zajęcia rewalidacyjne nadal będzie mieć pensum 18 ?
W odpowiedzi otrzymałam, że jeśli chodzi o nauczycieli np. pedagogów to ich pensum od 1.09.2018 r. będzie wynosić do 22 godz. tyg., czyli specjalista będzie realizował zajęcia rewalidacyjne w ramach swojego pensum 22, ale czy Ci n-le, którzy uczą polskiego i ich pensum to 18/18, a dodatkowo będą mieć rewalidację 4 godz., to z ich pensum 18 ma być rewalidacja, czy specjalisty od 1.09.2018 r. 22 ? i wtedy uśredniamy pensum takiego nauczyciela 18/18+4/22, czy liczymy rewalidację z pensum 18?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń klasy 4 szkoły podstawowej posiada orzeczenie o niepełnosprawności sprzężonej (upośledzenie intelektualne w stopniu umiarkowanym oraz słabowidzenie). Decyzją rodziców uczęszcza do klasy ogólnodostępnej. Pracuje z nim nauczyciel wspomagający w wymiarze 8 godzin tygodniowo (na podstawie decyzji organu prowadzącego) oraz nauczyciel prowadzący zajęcia rewalidacyjne w wymiarze 2 godzin tygodniowo. Nauczyciel wspomagający w porozumieniu z pozostałymi nauczycielami pracującymi w tej klasie opracowali program zgodny z podstawą programową tego ucznia. Mam następujące pytania: 1. W jaki sposób dokumentować tematykę zajęć tego ucznia, skoro ma zajęcia z klasą (czasami z, a czasami bez nauczyciela wspomagającego) i realizuje ten sam temat, ale w sposób dostosowany? 2. Czy uczeń musi brać udział w zajęciach języka obcego? Zgodnie z jego obowiązkowymi zajęciami, które zawarte są m.in. w podstawie programowej dla takich uczniów, nie ma takiego wymogu, ale chciałbym się upewnić.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe