Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
Baza aktów prawnych
-
Komentarz do projektu ustawy o wsparciu rozwoju kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli
Projekt określa zasady i tryb przyznawania wsparcia uczniom i nauczycielom w związku z rozwojem kompetencji cyfrowych. Organem właściwym do udzielania wsparcia jest minister właściwy do spraw informatyzacji (Ministerstwo Cyfryzacji).
Przewidywane skutki wejścia w życie ustawy
Projektowana ustawa będzie miała pozytywny wpływ na działalność mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorstw, z uwagi na to, że zapotrzebowanie na ich usługi zwiększy się w następstwie wydatkowania środków w ramach planowanych działań oraz pozytywny wpływ na sytuację rodziny poprzez odciążenie rodziców z konieczności zakupu laptopów dla dzieci będących uczniami klas IV szkół podstawowych. Pierwsze laptopy ze środków budżetu państwa trafią do uczniów klas IV szkół podstawowych we wrześniu 2024 roku i będą finansowane z tegoż budżetu w latach następnych.
Projekt ustawy przewiduje także wydanie dwóch aktów wykonawczych:
1) pierwszy zakłada, że Minister Cyfryzacji w porozumieniu z Ministrem Finansów oraz Ministrem Edukacji i Nauki określi w drodze rozporządzenia inne osoby uprawnione do otrzymania wsparcia, niż wskazane w ustawie, mając na uwadze efektywne wydatkowanie środków publicznych przeznaczone na udzielenie wsparcia w danym roku budżetowym,
2) drugi zakłada, że Minister Cyfryzacji określi w drodze rozporządzenia szczegółowy sposób i tryb składania wniosków przez organ prowadzący szkołę o przyznanie bonu nauczycielom oraz ich obsługi w systemie teleinformatycznym, mając na uwadze zapewnienie sprawnej obsługi składanych wniosków.
Wsparcie przewidziane w ustawie
Wsparcie polega na:
1) zakupie laptopów i przekazaniu ich uczniom klas IV publicznej i niepublicznej ośmioletniej szkoły podstawowej lub placówki oraz nauczycielom publicznej ośmioletniej szkoły podstawowej lub placówki, za pośrednictwem organu prowadzącego szkołę lub placówkę;
2) przekazaniu nauczycielom świadczeń w formie bonów na zakup laptopów.
Ustawa określa też tryb udzielania wsparcia. Ministerstwo Edukacji i Nauki przekazuje corocznie Ministerstwu Cyfryzacji z bazy danych systemu informacji oświatowej (SIO), informacje o liczbie uczniów rozpoczynających naukę w klasie objętej wsparciem, w terminie do dnia 30 czerwca roku poprzedzającego rozpoczęcie roku szkolnego, w którym uczeń rozpocznie naukę w klasie objętej wsparciem. Ministerstwo Cyfryzacji w oparciu o uzyskane informacje kupuje laptopy, które muszą spełniać minimalne wymagania dla sprzętu komputerowego i przekazuje je organom prowadzącym szkołę lub placówkę laptopy, w terminie umożliwiającym ich przekazanie uczniom przez te organy do końca września roku, w którym uczniowie ci rozpoczęli naukę w klasie objętej wsparciem. Jeśli liczba laptopów przekazanych organom prowadzącym jest mniejsza niż liczba szacowana w oparciu o informację o liczbie uczniów otrzymaną z SIO, organ prowadzący szkołę lub placówkę występuje do Ministerstwa Cyfryzacji z wnioskiem o przekazanie większej liczby laptopów. W takim przypadku minister przekazuje laptopy w możliwie najkrótszym terminie.
Jeśli liczba laptopów przekazanych organom prowadzącym jest większa niż szacowana liczba uczniów, organ prowadzący szkołę lub placówkę zwraca laptopy pod wskazany przez Ministerstwo Cyfryzacji adres, w terminie nie późniejszym niż 30 dni od dnia ich przekazania.
Uczniowi przysługuje tylko jeden laptop sfinansowany ze środków publicznych. Laptop przyznany uczniowi stanowi własność jego rodziców. Rodzice ucznia mogą odmówić przyjęcia laptopa na własność, wówczas właścicielem laptopa staje się organ prowadzący szkołę lub placówkę, który przyznaje uczniowi laptop na podstawie umowy użyczenia zawartej z jednym z rodziców ucznia.
Zasady dotyczące przyznanych laptopów
1) laptop przyznany uczniowi nie podlega zbyciu lub dalszemu użyczeniu w okresie 5 lat od dnia przyjęcia laptopa na własność,
2) laptop przyznany uczniowi, stanowiący własność jego rodziców, jest przypisany do ucznia niezależnie od zmiany szkoły lub klasy,
3) w przypadku zmiany szkoły organ prowadzący szkołę lub placówkę weryfikuje czy uczeń posiada laptop na podstawie oświadczenia rodziców.
4) laptop przyznany uczniowi, na podstawie umowy użyczenia, stanowiący własność organu prowadzącego szkołę lub placówkę, w przypadku zmiany szkoły przez ucznia podlega zwrotowi do organu prowadzącego szkołę lub placówkę, w terminie 30 dni od dnia zmiany szkoły.
W celu udzielania wsparcia nauczycielom, Ministerstwo Edukacji i Nauki przekazuje corocznie Ministerstwu Cyfryzacji z bazy danych SIO informacje o liczbie nauczycieli, w tym informację o liczbie nowych nauczycieli zatrudnionych w szkole albo placówce, w terminie do dnia 31 stycznia roku poprzedzającego rozpoczęcie roku szkolnego albo w terminie 14 dni od dnia zatrudnienia nowego nauczyciela w szkole albo placówce:
1) w celu udzielania wsparcia nauczyciel otrzymuje świadczenie w formie bonu,
2) wysokość bonu wynosi 2500 zł,
3) bon jest przyznawany nauczycielowi nie częściej niż raz na 5 lat,
4) zakup laptopa za kwotę niższą niż wysokość otrzymanego bonu nie uprawnia do otrzymania zwrotu lub innego wykorzystania pozostałej kwoty bonu przez nauczyciela,
5) w przypadku nabycia laptopa za kwotę wyższą niż wysokość otrzymanego bonu, obowiązek zapłaty pozostałej części ceny laptopa obciąża nauczyciela,
6) za pomocą otrzymanego bonu nauczyciel może dokonać płatności jednorazowo,
7) płatność za pomocą otrzymanego bonu nie może być dokonywana w ratach,
8) bon nie podlega wymianie na gotówkę, inne prawne środki płatnicze oraz inne środki wymiany,
9) wysokość bonu podlega corocznej waloryzacji,
10) zakupiony przez nauczyciela laptop nie podlega zbyciu lub dalszemu użyczeniu w okresie 5 lat od dnia zakupu.
Leszek Zaleśny
Projekt 26 czerwca 2023 -
Projektowane zmiany w przepisach w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków
Obecnie obowiązujące rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2019 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków (Dz. U. z 2019 r., poz. 1700, z późn. zm.), straci moc z dniem wejścia w życie nowego rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki (obecnie w projekcie) w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków. W zakresie merytorycznym projektowane rozporządzenie powiela rozwiązania przyjęte w obecnie obowiązującym rozporządzeniu.
Wydanie nowego rozporządzenia w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków wynika z konieczności uwzględnienia w przepisach rozporządzenia zmian wynikających przede wszystkim z:
1) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. z 2019 r., poz. 639, z późn. zm.) – wprowadzenia do ramowych planów nauczania poszczególnych typów szkół przedmiotów: historia i teraźniejszość, biznes i zarządzanie oraz język łaciński,
2) ustawy z dnia 22 listopada 2018 r. o dokumentach publicznych (Dz. U. z 2022 r., poz. 1394, z późn. zm.) i wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 1 lipca 2022 r. w sprawie wykazu minimalnych zabezpieczeń dokumentów publicznych przed fałszerstwem (Dz. U. z 2022 r., poz. 1456) – dostosowania wzorów legitymacji szkolnych oraz opisów zabezpieczeń przed fałszerstwem dla m.in. świadectw ukończenia szkoły do wymogów przewidzianych tymi przepisami,
3) ustawy z dnia 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r., poz. 1116) – tj. rezygnacji z przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty z czwartego przedmiotu do wyboru.
Proponowane zmiany polegają na:
- korekcie graficznej niektórych wzorów świadectw szkolnych promocyjnych, świadectw ukończenia szkoły oraz arkuszy ocen dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych - zostały opracowane bez wyszczególnionych nazw przedmiotów (obowiązkowych zajęć edukacyjnych),
- określeniu jednego wzoru zaświadczenia o szczegółowych wynikach egzaminu ósmoklasisty - projekt utrzymuje dotychczasowy wzór nr 55 określony w załączniku nr 3 ale bez pola na wpisanie wyniku z egzaminu ósmoklasisty z jednego przedmiotu do wyboru;
- zmianie przepisów odnoszących się do wydawania mLegitymacji szkolnej,
- rezygnacji z określenia wzoru legitymacji szkolnej i legitymacji przedszkolnej dla dzieci niepełnosprawnych w postaci papierowej,
- usunięciu numeru PESEL ze wzoru legitymacji szkolnej i mLegitymacji szkolnej,
- uaktualnieniu opisów zabezpieczeń przed fałszerstwem dla wzorów dokumentów publicznych kategorii drugiej i trzeciej,
- uzupełnieniu i doprecyzowaniu regulacji dotyczących prowadzenia imiennych ewidencji blankietów i druków dokumentów publicznych oraz ewidencji wydanych dokumentów publicznych,
- zmianie loga inicjatywy Europass we wzorze suplementu do dyplomu zawodowego i we wzorze suplementu do dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe,
- określeniu wzoru zaświadczenia o braku możliwości wydania duplikatu (nowość),
- określeniu odrębnych wzorów poddruków duplikatów na potrzeby wydawania świadectw szkolnych promocyjnych (rozszerzenie ilości poddruków),
- uzupełnieniu przepisów projektowanego rozporządzenia o szkoły polskie, a także szkoły i zespoły szkół w Polsce oraz przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej.
Projektowane rozporządzenie nie przewiduje już rozwiązań przewidzianych dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, w tym wzorów dotyczących tych szkół, w związku z zakończeniem kształcenia uczniów w tych szkołach.
W projekcie rozporządzenia przewiduje się również przepis przejściowy zachowujący ważność legitymacji przedszkolnych i legitymacji szkolnych wydanych do dnia 12 lipca 2024 r. na podstawie obowiązującego rozporządzenia, do czasu zakończenia realizacji przez dziecko wychowania przedszkolnego lub zakończenia przez ucznia nauki w danej szkole. Proponuje się, aby projektowane rozporządzenie weszło w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia tak aby zakładano i wydawano uczniom dokumentów według nowych wzorów określonych projektem już od bieżącego roku szkolnego – 2022/2023.
Leszek Zaleśny
Projekt 5 maja 2023 -
Projekt powołania nowej placówki systemu oświaty
15 marca 2023 r. opublikowano projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw. Wśród planowanych zmian jest tworzenie Branżowych Centrów Umiejętności (tzw. „BCU”), angażujących poszczególne branże w rozwój umiejętności oraz wspierających współpracę między kształceniem zawodowym (w tym na poziomie szkolnictwa wyższego) a biznesem.
Niniejszą ustawą ma dojść do zmiany aż 13 ustaw:
- z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela,
- z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty,
- z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego,
- z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne,
- z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej,
- z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim,
- z dnia 19 grudnia 2014 r. o rybołówstwie morskim,
- z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji,
- z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych,
- z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji,
- z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,
- z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw,
- z dnia 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw.
Branżowe Centra Umiejętności
Wśród planowanych zmian jest tworzenie Branżowych Centrów Umiejętności (tzw. „BCU”), angażujących poszczególne branże w rozwój umiejętności oraz wspierających współpracę między kształceniem zawodowym (w tym na poziomie szkolnictwa wyższego) a biznesem.
Zaplanowane rozwiązania mają stanowić wzmocnienie i konsolidację działań na rzecz rozwoju umiejętności i kwalifikacji w trzech obszarach:
1) kształcenia zawodowego,
2) szkolnictwa wyższego,
3) uczenia się przez całe życie.
Mają także wzmocnić reformę kształcenia zawodowego wdrażaną od roku szkolnego 2019/2020 i przyczynić się do rozwoju szkolnictwa branżowego w Polsce. BCU zostaną ośrodkami kształcenia, szkolenia i egzaminowania, dostępnymi dla uczniów, studentów, doktorantów, pracowników branż i innych osób uczących się. Będą prowadziły działania edukacyjne, szkoleniowe, integrujące edukację z biznesem oraz wspierające współpracę szkół i uczelni z pracodawcami, a także działania innowacyjne, rozwojowe, doradcze i promocyjne.
Organem prowadzącym BCU będzie jednostka samorządu terytorialnego, osoba fizyczna lub osoba prawna niebędąca jednostką samorządu terytorialnego, w tym organizacja branżowa właściwa dla danej dziedziny zawodowej, w zakresie której BCU będzie funkcjonowało i prowadziło swoją działalność.
Proponowany wymiar dofinansowania stałego (poza subwencjonowaniem zmiennym – szkolenia uczniów, słuchaczy oraz innych zainteresowanych) to 1 mln zł w skali roku na jedną placówkę (planuje się powstanie 120 placówek). Kwota ta pozwoli na pokrycie wynagrodzenia:
1) dyrektora oraz 2 etatów administracyjnych (ok. 250 tys. rocznie),
2) 6 etatów nauczycieli (600 tys. zł), oraz
3) 150 tys. zł na dofinansowanie podstawowych wydatków rzeczowych.
Inne, wybrane, proponowane zmiany
W projekcie ustawy zawarto również propozycje następujących zmian:
- Język łaciński na egzaminie maturalnym.
- Ocena z projektu realizowanego na przedmiocie biznes i zarządzanie na poziomie rozszerzonym na świadectwie dojrzałości.
- Język łaciński w katalogu przedmiotów, w przypadku których zespoły nauczycieli mogą przedstawić dyrektorowi szkoły propozycję więcej niż jednego podręcznika lub materiału edukacyjnego.
- Umożliwienie osobom posiadającym dyplom IB przystąpienia do egzaminu maturalnego z wybranego przedmiotu lub przedmiotów.
- Możliwość zwolnienia przez dyrektora OKE z obowiązku przystąpienia do egzaminu ósmoklasisty ucznia, który ze względu na szczególne przypadki zdrowotne nie będzie mógł w ogóle przystąpić do tego egzaminu zarówno w terminie głównym, jak i w terminie dodatkowym;
- Rozwiązywania przez absolwentów szkół lub oddziałów dwujęzycznych dodatkowych zadań egzaminacyjnych z wybranego przedmiotu w języku obcym będącym drugim językiem nauczania.
- Ustalenie uprawnień uczniów lub słuchaczy, którzy uzyskali tytuł laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej z języka łacińskiego.
- Wprowadzenie możliwości zwolnienia ucznia lub słuchacza z obowiązku przystąpienia do egzaminu zawodowego w ze względu na szczególne przypadki zdrowotne.
- Ustalenie możliwości zwolnienia ucznia technikum oraz słuchacza branżowej szkoły II stopnia i szkoły policealnej posiadającego certyfikat kwalifikacji zawodowej w zakresie kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie, w którym się kształci, odpowiadającej kwalifikacji, z zakresu której jest przeprowadzany egzamin zawodowy w danej klasie lub semestrze, z obowiązku przystąpienia do egzaminu zawodowego, jeżeli egzamin ten był przeprowadzany w danej klasie lub semestrze.
Leszek Zaleśny
Projekt 19 kwietnia 2023 -
Projektowane zmiany w przepisach o niektórych publicznych placówek systemu oświaty
W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich konieczne są zmiany rozporządzenia w sprawie publicznych placówek oświatowych.
Obecnie obowiązujące rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania (Dz. U. z 2017 r., poz. 1606 z późn. zm.), straci moc z dniem wejścia w życie nowego rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki (obecnie w projekcie) w sprawie niektórych publicznych placówek systemu oświaty w związku z wejściem w życie art. 389 pkt 10 ustawy z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz. U. z 2022 r., poz. 1700).
Proponowane zmiany w projekcie nowego rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki w sprawie niektórych publicznych placówek systemu oświaty.
Projektowane rozporządzenie określa:
1) rodzaje i szczegółowe zasady działania placówek publicznych: oświatowo-wychowawczych, w tym szkolnych schronisk młodzieżowych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania (np. bursy),
2) w przypadku młodzieżowych ośrodków wychowawczych – warunki i tryb udzielania wychowankom urlopów i przepustek, warunki pobytu nieletnich matek i ich dzieci w tych ośrodkach oraz sposób dokumentowania pobytu nieletnich matek i ich dzieci w tych ośrodkach,
3) wysokość i zasady odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w placówkach.
Zapisy projektowanego rozporządzenia uwzględniają:
1) realizację przez placówki zadań i celów edukacyjnych, wychowawczych, rekreacyjnych oraz opiekuńczych oraz zapewnienie warunków bezpieczeństwa wychowanków, zgodnie z potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi dzieci i młodzieży,
2) pomoc dzieciom i młodzieży w wyborze kierunku dalszego kształcenia i zawodu,
3) realizację zadań profilaktycznych i wspierających rolę wychowawczą i edukacyjną szkoły i rodziny,
4) udzielanie pomocy dzieciom i młodzieży przez wolontariuszy.
Projektowane rozporządzenie przewiduje nowe regulacje dotyczące młodzieżowych ośrodków wychowawczych (MOW) związane z rozwiązaniami wprowadzonymi ustawą o nieletnich, w których będzie realizowany środek wychowawczy, na podstawie postanowienia sądu rodzinnego – w odróżnieniu do dotychczasowego stanu prawnego projektowane przepisy uwzględniają regulacje dotyczące:
1) kierowania do MOW wychowanków z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym,
2) czasowego opuszczenia MOW przez wychowanka w przypadku udzielenia przepustki przez dyrektora MOW zgodnie z art. 180 ustawy o nieletnich,
3) organizowania domów dla matki i dziecka, jako grupy wychowawczej w MOW, o których mowa w art. 135 ust. 2 ustawy o nieletnich.
Dyrektor MOW, w porozumieniu ze swoim organem prowadzącym, będzie:
1) podejmował decyzje dotyczące utworzenia w MOW grup wychowawczych dla nieletnich matek i ich dzieci – prowadzenie takich grup wychowawczych nie jest zadaniem obligatoryjnym,
2) funkcjonowanie w MOW domu dla matki i dziecka będzie wskazywane w statucie MOW.
Z danych zebranych przez Ośrodek Rozwoju Edukacji z 38 MOW, w których przebywają dziewczęta, wynika, że w okresie od dnia 1 września 2021 r. do dnia 15 maja 2022 r. w placówkach tych przebywały 32 wychowanki, które są nieletnimi matkami.
Inne projektowane zmiany – odstąpienie od regulowania spraw ujętych w dotychczasowych przepisach § 14 ust. 3 oraz § 78 ust. 10 rozporządzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r., to jest:
1) współpracy MOW z Rzecznikiem Praw Obywatelskich w zakresie przeprowadzanych w ośrodku wizyt, o których mowa w Protokole fakultatywnym do Konwencji w sprawie zakazu stosowania tortur oraz innego okrutnego, nieludzkiego lub poniżającego traktowania albo karania, przyjętego przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych,
2) zapewniania wychowankowi, podczas pobytu w MOW przez podmioty sprawujące nad nim instytucjonalną pieczę zastępczą, pokrycia kosztów wyżywienia oraz zaopatrzenia wychowanka w odzież, obuwie, środki czystości i środki higieny osobistej oraz leki, okulary, podręczniki i pomoce szkolne, a także kieszonkowe.
Nowe rozporządzenie będzie dotyczyło funkcjonujących obecnie:
- 90 młodzieżowych ośrodków wychowawczych z 4436 wychowankami,
- 83 młodzieżowych ośrodków socjoterapii z 4683 wychowankami,
- 323 specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych z 9070 wychowankami,
- 32 specjalnych ośrodków wychowawczych z 1110 wychowankami,
- 190 ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych z 6220 wychowankami,
- 256 placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w czasie pobierania nauki poza miejscem zamieszkania,
- 586 placówek oświatowo-wychowawczych.
Leszek Zaleśny
Projekt 24 lutego 2023 -
Projekt zmian wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w szkole, przedszkolu oraz placówce
W listopadzie 2022 r. ukazał się projekt zmiany rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w publicznym przedszkolu, publicznej szkole podstawowej, publicznej szkole ponadpodstawowej oraz publicznej placówce (Dz. U. z 2021 r., poz. 1449).
W projekcie zamieszczono zmiany samego rozporządzenia oraz tzw. przepisy przejściowe, które mają obowiązywać do 2027 r.
Projekt zmian w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. ujmuje:
- w § 1, § 8, § 9, § 11 i § 12 spośród wymogów na stanowiska kierownicze usunięcie „pozytywnej oceny dorobku zawodowego w okresie ostatniego roku” jako potwierdzającej posiadanie tzw. oceny pracy;
- w § 5 ukonkretnienie wymogu jako dotyczącego dyrektora i wicedyrektora (już nie kierownika) szkoły polskiej;
- w § 8, § 9 i § 11 po zmianie w zakresie stanowisk wicedyrektorów i innych osób pełniących funkcje kierownicze w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach oraz ich zespołach określenie, że może je zajmować nauczyciel mianowany lub dyplomowany – odrzuca się stopień nauczyciela kontraktowego jako wystarczający.
Projekt zawiera również przepisy przejściowe, które pozwolą dostosować zmieniane rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. do przepisów przejściowych odnoszących się do zmiany procesu awansu zawodowego.
Do dnia 31 sierpnia 2027 r. stanowisko:
- dyrektora i wicedyrektora szkoły polskiej może zajmować również nauczyciel, który uzyskał stopień nauczyciela kontraktowego przed dniem 1 września 2022 r. oraz spełnia pozostałe wymagania określone w dotychczasowym rozporządzeniu w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem zmieniającym;
- wicedyrektora publicznego przedszkola, publicznej szkoły i publicznej placówki oraz zespołu publicznych przedszkoli, publicznych szkół lub publicznych placówek może zajmować również nauczyciel, który uzyskał stopień nauczyciela kontraktowego przed dniem 1 września 2022 r. oraz spełnia pozostałe wymagania określone w dotychczasowym rozporządzeniu w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem zmieniającym;
- wicedyrektora publicznej szkoły lub zespołu publicznych szkół przy przedstawicielstwie dyplomatycznym, urzędzie konsularnym lub przedstawicielstwie wojskowym Rzeczypospolitej Polskiej może zajmować również nauczyciel, który uzyskał stopień nauczyciela kontraktowego przed dniem 1 września 2022 r. oraz spełnia pozostałe wymagania określone w dotychczasowym rozporządzeniu w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem zmieniającym;
- kierownicze inne niż wcześniej wymienione, w publicznym przedszkolu, publicznej szkole i publicznej placówce oraz zespole publicznych przedszkoli, publicznych szkół lub publicznych placówek może zajmować również nauczyciel, który uzyskał stopień nauczyciela kontraktowego przed dniem 1 września 2022 r. oraz spełnia pozostałe wymagania określone w dotychczasowym rozporządzeniu w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem zmieniającym.
Do dnia 31 sierpnia 2027 r. za spełnienie wymogu uzyskania co najmniej bardzo dobrej oceny pracy w okresie ostatnich pięciu lat pracy przed:
- przystąpieniem do konkursu na stanowisko dyrektora, albo przed powierzeniem tego stanowiska w przypadku, jeżeli nie przeprowadzono konkursu lub nie wyłoniono kandydata, uznaje się również uzyskanie pozytywnej oceny dorobku zawodowego w okresie ostatniego roku przed przystąpieniem do konkursu na stanowisko dyrektora, albo przed powierzeniem tego stanowiska w przypadku, jeżeli nie przeprowadzono konkursu, i w przypadku kiedy nie wyłoniono kandydata;
- powierzeniem stanowiska wicedyrektora lub innego stanowiska kierowniczego uznaje się również uzyskanie pozytywnej oceny dorobku zawodowego w okresie ostatniego roku przed powierzeniem odpowiednio stanowiska wicedyrektora lub innego stanowiska kierowniczego.
Leszek Zaleśny
Projekt 12 grudnia 2022 -
Zmiany w działalności stowarzyszeń i innych organizacji w szkołach i placówkach publicznych
Dotychczasowe zasady działalności stowarzyszeń i innych organizacji w szkołach i placówkach publicznych są określone w art. 86 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 1082, ze zm.), przepisy te jednak ulegają zmianie w związku z ostatnią nowelizacją (czekającą obecnie na podpis Prezydenta RP).
Obecnie w szkole i placówce mogą działać, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych, stowarzyszenia i inne organizacje, a w szczególności organizacje harcerskie, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły lub placówki.
Podjęcie działalności w szkole lub placówce przez stowarzyszenie lub inną organizację wymaga uzyskania zgody dyrektora szkoły lub placówki, wyrażonej po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii rady szkoły lub placówki i rady rodziców.
W szkołach i placówkach które nie posiadają z racji przepisów rad rodziców, oraz w szkołach i placówkach, w których nie utworzono rady szkoły lub placówki, nie stosuje się wymogu uzyskania pozytywnej opinii odpowiednio rady szkoły lub placówki i rady rodziców.
Proponowane nowe zasady działalności stowarzyszeń i innych organizacji w szkołach i placówkach publicznych określone w zmienionym art. 86 uPo.
Tak jak obecnie, w szkole i placówce mogą działać, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych, stowarzyszenia i inne organizacje, a w szczególności organizacje harcerskie, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły lub placówki.
Organizacje, które nie będą prowadziły zajęć z uczniami
Nowelizacja zmienia procedurę uzyskania zgody dyrektora w przypadku, kiedy zamierzające podjąć działalność w szkole i placówce stowarzyszenie i inna organizacja nie będą prowadziły zajęć z uczniami.
Nowa procedura wyglądać będzie następująco:
Krok 1: Stowarzyszenie lub inna organizacja zamierzająca podjąć działalność w szkole lub placówce przekazuje dyrektorowi, w postaci elektronicznej i papierowej, informację zawierającą w szczególności:
- opis dotychczasowej działalności;
- cele i treści, które mają być realizowane w szkole lub placówce w ramach działalności prowadzonej przez stowarzyszenie lub inną organizację;
- opis materiałów wykorzystywanych do realizacji wymienionych celów i treści.
Krok 2: Dyrektor szkoły lub placówki, w terminie 7 dni od dnia otrzymania wymienionej w kroku 1 informacji:
- informuje rodziców uczniów o zamiarze podjęcia przez dane stowarzyszenie lub inną organizację działalności w tej szkole lub placówce oraz o przeprowadzeniu konsultacji w sprawie podjęcia przez dane stowarzyszenie lub inną organizację działalności w szkole lub placówce;
- przekazuje rodzicom uczniów, radzie szkoły lub placówki i radzie rodziców informację otrzymaną od stowarzyszenia lub innej organizacji. Informację przekazuje rodzicom uczniów w sposób zwyczajowo przyjęty w szkole lub placówce, w szczególności przez umieszczenie ich w widocznym miejscu w siedzibie szkoły lub placówki lub na jej stronie internetowej.
Krok 3: Rada rodziców przeprowadza z rodzicami uczniów konsultacje w sprawie podjęcia przez dane stowarzyszenie lub inną organizację działalności w szkole lub placówce oraz może żądać od dyrektora szkoły lub placówki dodatkowych materiałów, informacji lub wyjaśnień niezbędnych do wydania opinii. Rada rodziców informuje rodziców uczniów o terminie rozpoczęcia i zakończenia konsultacji, z tym że konsultacje te nie mogą trwać krócej niż 7 dni.
Krok 4: Rada szkoły lub placówki i rada rodziców wydaje opinię, w sprawie podjęcia przez dane stowarzyszenie lub inną organizację działalności, w terminie 21 dni od dnia otrzymania informacji, lub otrzymania dodatkowych materiałów, informacji lub wyjaśnień.
Krok 5: Dyrektor w zależności od opinii wydaje zgodę lub jej nie wydaje.
Uwaga! Opisana procedura jest wystarczająca dla uzyskania zgody dyrektora, mimo prowadzenia zajęć przez dane stowarzyszenie lub inną organizację, organizowanych i prowadzonych:
- w ramach zadania zleconego z zakresu administracji rządowej lub
- w ramach zadań realizowanych przez Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom, o których mowa w art. 8b ust. 2 pkt 2-7 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym (Dz. U. z 2022 r., poz. 1608), lub
- przez organizację harcerską objętą Honorowym Protektoratem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej działającą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Związek Harcerstwa Polskiego, Związek Harcerstwa Rzeczypospolitej, Stowarzyszenie Harcerskie, Royal Rangers Polska, Niezależny Krąg Instruktorów Harcerskich „Leśna Szkółka”, Skauci Europy, Stowarzyszenie Harcerstwa Katolickiego „Zawisza” Federacja Skautingu Europejskiego, Stowarzyszenie „Skauci Króla” lub
- przez Polski Czerwony Krzyż działający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej pod nadzorem Prezesa Rady Ministrów.
Organizacje, które będą prowadzić zajęcia z uczniami
Inna procedura uzyskania zgody dyrektora będzie obowiązywać w przypadku stowarzyszeń i organizacji, które będą prowadziły zajęć z uczniami. Organizacja i prowadzenie zajęć będą wymagać uzyskania pozytywnej opinii kuratora oświaty dotyczącej zgodności programu tych zajęć z przepisami prawa, w szczególności z zadaniami wymienionymi w art. 1 pkt 1-3, 5, 14 i 21 ustawy – Prawo oświatowe.
W takich przypadkach należy przeprowadzić działania opisane w Krokach 1-4, a następnie:
Krok 5: W celu uzyskania opinii kuratora oświaty dyrektor szkoły lub placówki nie później niż na 2 miesiące przed rozpoczęciem zajęć przekazuje kuratorowi oświaty program zajęć oraz materiały wykorzystywane do realizacji programu zajęć, a także pozytywne opinie rady szkoły lub placówki i rady rodziców.
Krok 6: Dyrektor szkoły lub placówki po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty (w terminie 30 dni od dnia otrzymania dokumentów) albo po upływie terminu do wydania opinii, jest obowiązany przed rozpoczęciem zajęć przedstawić rodzicom ucznia (a w przypadku uczniów pełnoletnich – tym uczniom):
- pełną informację o celach i treściach realizowanego programu zajęć;
- pozytywną opinię kuratora oświaty – jeżeli została wydana;
- pozytywne opinie rady szkoły lub placówki i rady rodziców;
- udostępnić, na ich wniosek, materiały wykorzystywane do realizacji programu zajęć.
Krok 7: Dyrektor w zależności od opinii wydaje zgodę lub jej nie wydaje.
Proponowane nowe zasady działalności stowarzyszeń i innych organizacji nie dotyczą szkół i placówek publicznych prowadzonych przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego lub przez osoby fizyczne oraz szkół i placówek niepublicznych.
Leszek Zaleśny
Projekt 12 grudnia 2022 -
Lex Czarnek 2.0. - poselski projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw
W czwartek 3 listopada 2022 r. Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży przedstawiała sprawozdanie o przedstawionym przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej projekcie ustawy o zmianie ustawy Prawo oświatowe oraz poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw (druki nr 458, 2710 i 2719), nazywane potocznie „Lex Czarnek”. W Sejmie odbyła się burzliwa dyskusja, w wyniku której projekty wróciły do prac w Komisji, jednak po rozpatrzeniu zgłoszonych przez posłów poprawek projekt wraca pod obrady Sejmu w prawie niezmienionej wersji.
Edukacja domowa
W trakcie prac Komisji wprowadzono zmiany w propozycjach przepisów odnoszących się do edukacji domowej:
- ma powrócić rejonizacja w związku z edukacją domową. Szkoła, do której formalnie przypisany jest uczeń odbywający edukację domową będzie mogła być w województwie, w którym dziecko mieszka bądź w województwie sąsiadującym;
- usunięto przepis narzucający limit uczniów danej placówki (50%), którzy pozostają w nauczaniu domowym;
- zrezygnowano także z pierwotnego pomysłu, by szkoły musiały trzymać „w zapasie” miejsce dla uczniów z edukacji domowej, gdyby musieli oni przejść do nauczania w placówce;
- zmieniono termin na złożenie wniosku o zgodę na nauczanie w formie edukacji domowej – do 21 września.
Zachowano obowiązek stacjonarnego przeprowadzania egzaminów przedmiotowych w edukacji domowej, odrzucono jednak wnioski o odrzucenie projektów w pierwszym czytaniu, wysłuchanie publiczne i powołanie podkomisji, która miałaby zająć się pogodzeniem projektu poselskiego i prezydenckiego.
Projekt poselski a projekt prezydencki
Zasadnicze wątpliwości posłów budzą różnice pomiędzy projektami prezydenckim a poselskim. Projekt poselski przypomina mocno projekt nowelizacji zawetowany przez Prezydenta Andrzeja Dudę w marcu, zaś projekt ustawy przedłożony przez Kancelarię Prezydenta skupia się na tzw. referendach szkolnych, które według uzasadnienia mają pozwolić rodzicom na kontrolowanie inicjatyw odbywających się w szkole. Poselski projekt nowelizacji podobnie jak jego poprzednia wersja chce oddać kontrolę nad zajęciami przeprowadzanymi przez organizacje pozarządowe w ręce kuratora.
Ponadto, projekt poselski w dalszym ciągu utrzymuje plany wzmocnienia roli nadzoru pedagogicznego, np. poprzez potrzebę uzyskania pozytywnej opinii kuratora w przypadku powierzenia stanowiska dyrektora na okres krótszy niż 5 lat, powierzenia stanowiska osobie niebędącej nauczycielem czy przyznanie stanowiska bez konkursu. Organ nadzoru pedagogicznego będzie mógł zawnioskować do organu prowadzącego o zawieszenie dyrektora w obowiązkach służbowych przed wszczęciem postepowania dyscyplinarnego.Projekt 4 listopada 2022 -
Projektowane nowości oraz zmiany przepisów oświatowych do wdrożenia z dniem 1 września 2022 r.
Tradycyjnie miesiące wiosenno-letnie są tymi, w których pojawia się najwięcej projektów nowych przepisów oraz ich zmian mających wejść w życie 1 września 2022 r.
Oto zestaw zmian legislacyjnych proponowanych przez władze oświatowe do dnia 31 lipca 2022 r.USTAWY
1. Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o finansowaniu zadań oświatowych oraz niektórych innych ustaw.
Zmiany dotyczą zapewnienia poprawy warunków funkcjonowania głównie w aspekcie finansowym, publicznym i niepublicznym placówkom wychowania przedszkolnego, szkołom, w których realizuje się obowiązek szkolny i obowiązek nauki oraz placówkom oświatowym prowadzonym przez osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego lub przez osoby fizyczne.
2. Projekt ustawy o zmianie ustawy Karta Nauczyciela oraz ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (w Sejmie uchwalona z dniem 23 czerwca 2022 r. – Senat wniósł poprawki, procedowanie w parlamencie zakończy się na początku sierpnia 2022 r.).
Proponowane zmiany dotyczą zmian w procesie awansu zawodowego nauczyciela, oceny pracy nauczyciela i formuł zatrudnienia nauczyciela w okresie przygotowania zawodowego.
ROZPORZĄDZENIA
1. Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniającego rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej i projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniającego rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia.
Zmiany skupiają się na wyodrębnieniu podstawy programowej dla przedmiotu język mniejszości narodowej – język niemiecki, która będzie odpowiadała zmniejszonej liczbie godzin nauczania tego języka jako języka mniejszości narodowej oraz uzupełnieniu celów kształcenia i treści nauczania przedmiotu edukacja dla bezpieczeństwa o kwestie związane z obronnością państwa oraz przygotowaniem uczniów do sytuacji zagrożeń związanych z działaniami wojennym.
2. Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac. Projekt dostosowuje do obecnych standardów wykonywanie pracy przez młodocianych, ze szczególnym uwzględnieniem umożliwienia im praktycznej nauki zawodu.
3. Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu maturalnego.
Wprowadza on możliwość składania deklaracji przystąpienia do egzaminu maturalnego również w postaci elektronicznej, a także uspójnia terminy dotyczące egzaminu maturalnego przeprowadzanego dla absolwentów szkół ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych.
4. Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków, jakie musi spełnić osoba ubiegająca się o uzyskanie dyplomu zawodowego albo dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe.
Proponowane są zmiany z uwagi na wprowadzenie do klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego nowych zawodów: technik izolacji przemysłowych, technik montażu i automatyki stolarki budowlanej oraz technik przemysłu jachtowego.
5. Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniającego rozporządzenie z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy. Jest to skutek zmian przewidzianych w ustawie z dnia 23 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw
6. Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniający rozporządzenie z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania oraz projekt rozporządzenia MEiN zmieniający rozporządzenie z dnia 2 listopada 2015 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach.
Zawarte w projektach zmiany funkcjonowania domów wczasów dziecięcych obejmują:
- zmianę minimalnej liczby dni pobytu wychowanka w domu wczasów dziecięcych z 6 dni do 5 dni,
- dookreślenie, że do liczby dni pobytu wychowanka w domu wczasów dziecięcych wlicza się zarówno dzień przyjazdu wychowanka, jak i dzień jego wyjazdu.
7. Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki w sprawie oceny pracy nauczycieli obejmuje zmiany w procesie oceny pracy nauczyciela – skutek zmian przewidzianych w ustawie z dnia 23 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw.
Także projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli skupia się na zmianach w trybie awansu zawodowego nauczyciela wynikających ze wspomnianej nowelizacji Karty Nauczyciela.
8. Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniającego rozporządzenie w sprawie organizacji roku szkolnego. Dyrektor branżowej szkoły I stopnia, branżowej szkoły II stopnia, szkoły policealnej i centrum kształcenia zawodowego, będzie mógł, w danym roku szkolnym, ustalić dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych w wymiarze do 10 dni (a nie jak dotychczas 6), podobnie jak w przypadku dyrektora technikum.
9. Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków przechodzenia ucznia ze szkoły publicznej, publicznej szkoły artystycznej, szkoły niepublicznej lub niepublicznej szkoły artystycznej o uprawnieniach publicznej szkoły artystycznej, do szkoły publicznej innego typu albo szkoły publicznej tego samego typu. Projekt jest efektem zmian przepisów o typach szkół.
10. Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniającego rozporządzenie z 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych. Zmiana polega na wprowadzeniu obowiązku zwolnienia ucznia branżowej szkoły I stopnia lub technikum, który nie ukończył szkoły i powtarza klasę programowo najwyższą, z odbywania praktycznej nauki zawodu lub obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego teoretycznego po spełnieniu określonych warunków.
11. Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki w sprawie organizowania i prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość określa szczegółowe warunki organizowania i prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych, innych formach wychowania przedszkolnego, szkołach wszystkich typów oraz placówkach.
12. Projekt rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych określa nowe ramowe plany nauczania w publicznych szkołach artystycznych.
Projekt 1 sierpnia 2022 -
Komentarz – projekt zmian w ustawach oświatowych
I. 22 marca 2022 r. do Sejmu RP skierowano dwa projekty zmian prawa oświatowego:
1. poselski projekt ustawy o zmianie ustawy Karta Nauczyciela – uchwalony przez Sejm RP 24 marca 2022 r. i skierowany do Senatu,
2. rządowy projekt ustawy - o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw.
Niniejszą ustawą ma dojść do zmian jeszcze 5 innych ustaw:
- ustawę z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela,
- ustawę z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego,
- ustawę z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe,
- ustawę z 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe i
- ustawę z 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw.
Na podstawie niniejszej ustawy ma dojść do wydania rozporządzeń Ministra Edukacji i Nauki w sprawie:
- wymagań egzaminacyjnych dla egzaminu maturalnego przeprowadzanego w roku szkolnym 2022/2023 i 2023/2024 (2 rozporządzenia odrębne dla absolwentów szkół ponadgimnazjalnych oraz szkół ponapodstawowych),
- wymagań egzaminacyjnych dla egzaminu ósmoklasisty przeprowadzanego w roku szkolnym 2022/2023 i 2023/2024.
II. ustawa z 24 marca 2022 r. o zmianie ustawy Karta Nauczyciela w formule przepisu epizodycznego przewiduje:
1. Zwiększenie o 4,4% średniego wynagrodzenie nauczycieli w okresie od dnia 1 maja 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r.
2. Podwyższenie wynagrodzeń dla nauczycieli ma nastąpić nie później niż do dnia 30 czerwca 2022 r., z wyrównaniem od dnia 1 maja 2022 r.
3. Z uwagi na to w roku 2022 część oświatowa subwencji ogólnej ma ulec zwiększeniu o kwotę 1 671 100 tys. zł ze środków rezerwy celowej budżetu państwa przeznaczonej na zmiany systemowe w finansowaniu jednostek samorządu terytorialnego, w tym w finansowaniu zadań oświatowych.
4. Powyższa zmiana umożliwi podwyższenie od dnia 1 maja 2022 r. wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli oraz dodatków do wynagrodzenia – czyli zmianę rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz. U. z 2014 r., poz. 416, ze zm.).
III. Rządowy projekt ustawy - o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw między innymi zawiera:
1. Doregulowanie organizacji egzaminu ósmoklasisty i maturalnego z wydaniem przez Ministra Edukacji i Nauki wymagań egzaminacyjnych w/w egzaminów przeprowadzanych w roku szkolnym 2022/2023 i 2023/2024.
2. Standaryzację obowiązkowego zatrudnienia w przedszkolu niebędącym przedszkolem specjalnym, w szkole podstawowej, liceum ogólnokształcącym, technikum i branżowej szkole I stopnia, niebędących szkołami specjalnymi, w szkole artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego oraz w zespole, w skład którego wchodzi to przedszkole lub ta szkoła - nauczycieli pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów lub terapeutów pedagogicznych.
W latach szkolnych 2022/2023 i 2023/2024 łączna liczba etatów w/w nauczycieli nie ma być niższa niż:
1) 1,5 etatu, który powiększa się o 0,2 etatu na każdych kolejnych 100 uczniów – jeżeli liczba uczniów przekracza 100;
2) 1 etat – jeżeli liczba uczniów przekracza 50 i nie przekracza 100;
3) 0,5 etatu – jeżeli liczba uczniów przekracza 30 i nie przekracza 50;
4) 0,25 etatu – jeżeli liczba uczniów wynosi od 1 do 30.Docelowo 1 września 2024 r. łączna liczba etatów w/w nauczycieli nie ma być niższa niż:
1) 2 etaty, które powiększa się o 0,2 etatu na każdych kolejnych 100 uczniów – jeżeli liczba uczniów przekracza 100;
2) 1,5 etatu – jeżeli liczba uczniów przekracza 50 i nie przekracza 100;
3) 1 etat – jeżeli liczba uczniów przekracza 40 i nie przekracza 50;
4) 0,8 etatu – jeżeli liczba uczniów przekracza 30 i nie przekracza 40;
5) 0,6 etatu – jeżeli liczba uczniów przekracza 20 i nie przekracza 30;
6) 0,4 etatu – jeżeli liczba uczniów przekracza 10 i nie przekracza 20;
7) 0,25 etatu – jeżeli liczba uczniów wynosi od 1 do 10.Przewidywany wzrost etatów z obecnych około 22 tys. do około 51 tys.
3. Zachowanie w mocy możliwości obsadzania stanowiska dyrektora jednostki systemu oświaty na podstawie przepisów § 11ha rozporządzenia MEN z 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. z 2020 r., poz. 493 ze zm.), czyli organ prowadzący będzie mógł:
1) przedłużyć powierzenie stanowiska dyrektorowi jednostki systemu oświaty, po uzyskaniu pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny oraz po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady szkoły lub placówki oraz zakładowych organizacji związkowych zrzeszających nauczycieli, działających w jednostce systemu oświaty, w której przedłuża się powierzenie stanowiska dyrektorowi, na okres nie dłuższy niż pięć lat szkolnych, jednak nie krótszy niż jeden rok szkolny, albo
2) powierzyć pełnienie obowiązków dyrektora jednostki systemu oświaty wicedyrektorowi, a w jednostce, w której nie ma wicedyrektora – nauczycielowi tej jednostki, po uzyskaniu pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny oraz po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady szkoły lub placówki, jednak nie dłużej niż jeden rok szkolny, albo
3) przedłużyć powierzenie pełnienia obowiązków dyrektora jednostki systemu oświaty, po uzyskaniu pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny oraz po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady szkoły lub placówki, jednak nie dłużej niż na jeden rok szkolny.
Projekt 5 kwietnia 2022 -
Komentarz do nowego projektu dotyczącego podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla JST w roku 2022
I. Na podstawie art. 28 ust. 6 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2021 r., poz. 1672 ze zm.) opublikowano projekt rozporządzenia MEN w sprawie podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2022 – wejdzie w życie po podpisaniu przez MEN z dniem 1 stycznia 2022 r. i będzie obowiązywało jeden rok.
Wymieniony projekt rozporządzenia następuje po także obowiązującym jeden rok rozporządzeniu MEiN z dnia 18 grudnia 2020 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2021 (Dz. U. z 2020 r., poz. 2384).
II. Zgodnie z projektem algorytmu podziału części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2017 szacuje się, że finansowy standard „A” na ucznia wyniesie ok. 6118 zł. W stosunku do roku 2021 (6069 zł) wzrośnie on o ok. 0,8%, tj. o ok. 49 zł.
Wyżej wymieniony niewielki wzrost spotkał się z bardzo negatywnymi opiniami reprezentacji jednostek samorządów terytorialnych.
Standard oznaczony symbolem „A” otrzymuje się, dzieląc kwotę ogólną subwencji oświatowej pomniejszoną o 0,5% rezerwy, przez ogólną liczbę uczniów przeliczeniowych.
Kwota finansowego standardu „A” może ulec zmianie w przypadku korekty danych o liczbie uczniów, słuchaczy, wychowanków lub dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku bazowym oraz liczbie etatów nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w roku szkolnym 2021/2022 wykazanych w systemie informacji oświatowej (według stanu na dzień 30 września 2021 r. oraz dzień 10 października 2021 r.).
III. W stosunku do cytowanego rozporządzenia MEiN z dnia 18 grudnia 2020 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2021 proponuje się wprowadzenie kilkunastu zmian (poza porządkującymi):
1. Zmiana sposobu naliczania wagi wiejskiej (P1, P2).
Powiązanie dotychczasowej wagi P1 z tzw. wskaźnikiem zamożności JST:
– w zakresie JST, dla których wskaźnik zamożności jest mniejszy lub równy 1,4 lub które otrzymują część wyrównawczą subwencji ogólnej, proponuje się, aby wartość wagi wynosiła 0,4.
– w zakresie JST, dla których wskaźnik zamożności jest większy niż 1,4 i które nie otrzymują części wyrównawczej subwencji ogólnej, proponuje się, aby wartość wagi wynosiła 0,2.
2. Zmiana sposobu liczenia wskaźników zamożności w zakresie wagi P3.
3. Podwyższenie wartości wagi P3 (waga z uwzględnieniem zamożności JST i wielkości szkoły) z poziomu 0,15 do 0,25, tj. o 67%.
Celem tych zmian jest dalsze wzmocnienie wsparcia szkół w zależności od zamożności JST i wielkości szkoły.
4. Zmiana w finansowaniu szkół, w których nie jest realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki (LO dla dorosłych oraz szkoły policealne, w tym kształcące w formie dziennej), oraz kwalifikacyjnych kursów zawodowych w ramach subwencji oświatowej.
Promuje się zwiększenie finansowania „za zdany egzamin”, a zmniejszenie środków naliczanych „za uczestnictwo w zajęciach”.
W ramach tego rozwiązania proponuje się podwyższenie wagi P12 „za zdany egzamin” z wartości 0,36 na 0,4 oraz obniżenie wskaźników w części SOA związanych z „uczestnictwem w zajęciach”.
W przypadku kwalifikacyjnych kursów zawodowych proponuje się obniżenie obecnej wagi P46 z 0,4 na 0,36 (publiczne) oraz P47 z 0,4 na 0,345 (niepubliczne).
5. Zmiana sposobu naliczania niektórych wag w związku z częściowym ograniczeniem funkcjonowania niektórych szkół i placówek w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 w 2020 r. i 2021 r., i tak:
1) podmioty lecznicze (waga P39 i P40 w zakresie szkół i P57 w zakresie przedszkoli),
2) domy wczasów dziecięcych (DWD) – waga P61,
6. Zmiana sposobu finansowania w ramach oddziałów przygotowania wojskowego (P43, P44) – proponuje się zastąpienie obecnej wagi P42 o wartości 0,04 dwoma odrębnymi wagami w zależności od typu szkoły (LO – waga P43 o wartości 0,06 i technikum – waga P44 o wartości 0,05).
7. Kontynuacja finansowania uczniów według prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy.
4 nowe zawody – proponuje się przypisanie ich do następujących wag:
1) podolog – P13 (wartość wagi 0,23) ok. 0,8 tys. uczniów,
2) technik dekarstwa – P17 (wartość wagi 0,23) – poniżej 0,1 tys. uczniów,
3) technik robotyk – P14 (wartość wagi 0,4) ok. 0,3 tys. uczniów,
4) technik stylista – P16 (wartość wagi 0,29) ok. 0,4 tys. uczniów.
8. Zwiększenie finansowania Specjalnych Ośrodków Wychowawczych – propozycja wyodrębnienia z wagi P62 wychowanków SOW i wprowadzenie nowej wagi w tym zakresie P63 o wartości 7,8 (wzrost o 20%).
9. W związku z zakończeniem w roku szkolnym 2021/2022 edukacji przez uczniów w szkołach ponadgimnazjalnych, proponuje się wprowadzenie wskaźników zmniejszających:
1) dla uczniów klas III dotychczasowych trzyletnich LO – 33,33%;
2) dla uczniów klas IV dotychczasowych czteroletnich liceów plastycznych – 33,33%;
3) dla uczniów klas IV dotychczasowych czteroletnich techników – 33,33%.
10. W związku z rozpoczęciem, od września 2022 r., nauki w szkołach ponadpodstawowych przez zwiększoną liczbę absolwentów klas VIII SP proponuje się wprowadzenie wskaźników:
1) zmniejszających w zakresie uczniów SP i ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia – 1,35%
2) zwiększających w zakresie uczniów:
a) pięcioletnich techników – 8,89%,
b) czteroletnich LO i liceów sztuk plastycznych – 8,30%.
11. Zmiana w zakresie uwzględniania liczby etatów nauczycieli do wskaźnika Di – do etatów subwencyjnych (nauczyciel dyplomowany) wliczone zostały osoby niebędące nauczycielami zatrudnione na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy – Prawo oświatowe.
12. Propozycja zwiększenia wartości wagi dla uczniów oddziałów przygotowawczych z 0,3 na 0,4 (waga P51) – kształcenie osób przybywających z zagranicy.
13. Zmiana wartości wskaźnika wydatków rzeczowych oraz wydatków płacowych dla pracowników administracji i obsługi Wr z 0,20 na 0,25.Projekt 23 grudnia 2021 -
Komentarz do nowego projektu dotyczącego w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne, pomocy uczniom w formie wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych oraz pomocy dzieciom i uczniom w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych w latach 2022–2024
I. Na podstawie art. 90u ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2021 r., poz. 1915) opublikowano projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne, pomocy uczniom w formie wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych oraz pomocy dzieciom i uczniom w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych w latach 2022–2024 – wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
II. Bazując na doświadczeniach z lat ubiegłych (2009–2021), Rada Ministrów proponuje kontynuowanie dotychczasowej trzyletniej formuły programu realizowanego w latach 2022–2024. Wprowadzenie trzyletniego programu pomocy dzieciom i uczniom pochodzącym z rodzin, które poniosły straty wskutek wystąpienia żywiołu ma umożliwić udzielanie stałej pomocy przez wypłatę jednorazowych świadczeń pieniężnych w formie:
1) zasiłku losowego na cele edukacyjne,
2) wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych,
3) zajęć opiekuńczych,
4) zajęć terapeutyczno-edukacyjnych.
Zakłada się, że liczba odbiorców programu wyniesie ok. 2000 dzieci i uczniów rocznie. Należy zauważyć, że program ma charakter interwencyjny, a jego realizacja jest uwarunkowana wyłącznie wystąpieniem żywiołu
III. Podstawą do udzielenia wymienionych form pomocy ma być przyznanie rodzinie dziecka lub ucznia zasiłku celowego na podstawie art. 40 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej w wysokości do 6000 zł, a w przypadku wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych lub zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych – w wysokości powyżej 3000 zł, w związku ze stratami poniesionymi w wyniku wystąpienia żywiołu odpowiednio w 2022 r., 2023 r. lub 2024 r., z tym że jedynie w przypadku organizacji wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych umożliwia się złożenie oświadczenia o poniesionych stratach, które po potwierdzeniu przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) będzie stanowić podstawę do udzielenia wsparcia z budżetu państwa.
IV. Projekt rozporządzenia przewiduje następujące narzędzia interwencji:
1) Wypłata zasiłku losowego na cele edukacyjne, w tym zakup niezbędnego wyposażenia – jako jednorazowego świadczenia pieniężnego w wysokości 500 zł albo 1000 zł, które ma umożliwić zakup niezbędnego wyposażenia szkolnego, w tym obuwia szkolnego, plecaków, podręczników, stroju sportowego, artykułów piśmienniczych, a w konsekwencji uczestniczenie we wszystkich zajęciach szkolnych z pełnym wyposażeniem wymaganym przez szkołę, niezbędnym do prawidłowego zdobywania wiedzy lub rozwoju fizycznego;
2) Organizacja wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych – korzystającymi z tej formy pomocy będą uczniowie uczęszczający w latach szkolnych: 2021/2022, 2022/2023, 2023/2024 i 2024/2025 do szkół wszystkich typów, kształcący się w tych szkołach w formie dziennej (czyli z wyłączeniem uczniów szkół dla dorosłych, a także uczniów branżowych szkół II stopnia i szkół policealnych kształcących się w tych szkołach w formie stacjonarnej lub zaocznej), którym należy udzielić wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, połączonego z możliwością wyjazdu poza obszar objęty skutkami żywiołu – pomoc w formie wyjazdu terapeutyczno-edukacyjnego ma być sfinansowana w wysokości do 1300 zł na jednego ucznia;
3) Organizacja zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych w najbliższym otoczeniu dziecka lub ucznia – korzystającymi z tej formy pomocy będą dzieci realizujące w latach szkolnych: 2021/2022, 2022/2023, 2023/2024 i 2024/2025 obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne, uczniowie uczęszczający w latach szkolnych: 2021/2022, 2022/2023, 2023/2024 i 2024/2025 do klas I–III szkoły podstawowej lub klas I–III ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia, a także uczniowie uczęszczający w latach szkolnych: 2021/2022, 2022/2023, 2023/2024 i 2024/2025 do szkół wszystkich typów, kształcący się w tych szkołach w formie dziennej (czyli z wyłączeniem uczniów szkół dla dorosłych, a także uczniów branżowych szkół II stopnia i szkół policealnych kształcących się w tych szkołach w formie stacjonarnej lub zaocznej), posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy z różnorodnych powodów nie mogą lub nie chcą skorzystać z wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych. Wysokość środków przeznaczonych na sfinansowanie zajęć jednego dziecka lub ucznia zaplanowano na poziomie do 1500 zł, w przypadku gdy na terenie gminy pomoc byłaby udzielona tylko jednemu dziecku lub uczniowi. Kwota ta będzie malała w przypadku, gdy pomoc będzie skierowana do większej grupy odbiorców. Dla wyliczenia środków niezbędnych na realizację zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych przyjęto, że pomoc w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych jest finansowana w wysokości 500 zł na jedno dziecko lub jednego ucznia uczestniczących w tych zajęciach oraz dodatkowo w wysokości iloczynu liczby dzieci lub uczniów uczestniczących w tych zajęciach podzielonej przez 5, zaokrąglonej w górę do pełnych jedności, i kwoty 1000 zł.Projekt 23 grudnia 2021 -
Komentarz – projekt nowej ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich
I. Minister Sprawiedliwości przygotował projekt nowej ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich, która ma zastąpić ustawę z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich.
Uznano, że proces resocjalizacji nieletnich, prowadzony między innymi w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych (dalej w tekście zwanymi MOW), nie jest w pełni skuteczny. Stwierdzono, że aktualne unormowania nie rozwiązują problemu, jak postępować z nieletnimi umieszczonymi w MOW, którzy z trudnościami lub wcale nie poddają się procesowi resocjalizacji i swoim postępowaniem demoralizują innych wychowanków placówki mających szansę na resocjalizację.
MOW dla nieletnich (propozycja):
– w normie intelektualnej,
– z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim,
– z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym (to proponowana nowość).
Temu problemowi ma wyjść naprzeciw stworzenie nowego rodzaju placówki – okręgowego ośrodka wychowawczego (OOW).Projekt przewiduje dwa rodzaje tych ośrodków, ze względu na poziom sprawności intelektualnej nieletnich (z przekształcenia zakładów poprawczych):
– dla nieletnich w normie intelektualnej,
– dla nieletnich z niepełnosprawnością intelektualną (w stopniu lekkim i w stopniu umiarkowanym).Projekt przewiduje stosowanie w ośrodkach jednego z trzech systemów wychowawczych:
– resocjalizacyjnego,
– resocjalizacyjno-rewalidacyjnego,
– resocjalizacyjno-terapeutycznego.
Wśród proponowanych zmian w 28 ustawach są także oświatowe, tj. ustawy:
1. z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela,
2. z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty,
3. z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej,
4. z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.
II. Przepisy ustawy mają znaleźć zastosowanie w zakresie:
1) postępowania w sprawach o demoralizację – wobec osób, które ukończyły 10 lat i nie są pełnoletnie,
2) postępowania w sprawach o czyny karalne – wobec osób, które dopuściły się takiego czynu po ukończeniu 13 lat, ale przed ukończeniem 17 lat,
3) wykonywania środków wychowawczych, środka leczniczego lub środka poprawczego – wobec osób, względem których środki te zostały orzeczone, nie dłużej jednak niż do ukończenia przez te osoby 21 lat, chyba że niniejsza ustawa stanowi inaczej.
III. Proponowane zmiany w zakresie ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela obejmują zakres 9 artykułów: art. 1, 6a, 9g, 17, 30, 32, 42, 88 i 91a.
Uregulowaniami ustawy Karta Nauczyciela mają być ujęci, oprócz nauczycieli zatrudnionych w zakładach poprawczych oraz schroniskach dla nieletnich, także nauczyciele zatrudniani w tworzonych okręgowych ośrodkach wychowawczych.
IV. Proponowane zmiany w zakresie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty obejmują zakres 2 artykułów: art. 44h i 44o. Zmiany dotyczą kwestii oceniania i klasyfikacji uczniów, a mianowicie:
1) w szkole w okręgowym ośrodku wychowawczym, zakładzie poprawczym i schronisku dla nieletnich śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala wychowawca oddziału po zasięgnięciu opinii nauczycieli i wychowawców odpowiednio okręgowego ośrodka wychowawczego, zakładu poprawczego lub schroniska dla nieletnich;
2) uczeń szkoły podstawowej w okręgowym ośrodku wychowawczym, zakładzie poprawczym lub schronisku dla nieletnich, który posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i ma opóźnienie w realizacji programu nauczania co najmniej jednej klasy, a który w szkole podstawowej uzyskuje ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć z języka mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języka regionalnego oceny uznane za pozytywne w ramach wewnątrzszkolnego oceniania oraz rokuje opanowaniem w jednym roku szkolnym treści nauczania przewidzianych w programie nauczania dwóch klas, może być promowany do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego.
V. Proponowane zmiany w zakresie ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej obejmują zakres 3 artykułów: art. 5a, 7 i 16 – dotyczą włączenia do systemu danych ujmujących okręgowe ośrodki wychowawcze.
VI. Proponowane zmiany w zakresie ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe obejmują zakres 10 artykułów: art. 8, 47, 58, 60, 88, 89, 95, 96, 108a i 168.
Proponowane zapisy określają, że:
1. Minister Sprawiedliwości (dalej zwany MS) może zakładać i prowadzić publiczne szkoły i placówki w okręgowych ośrodkach wychowawczych;
2. MS w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia, organizację roku szkolnego w szkołach w okręgowych ośrodkach wychowawczych z uwzględnieniem w szczególności specyfiki organizacji pracy wychowawczej i resocjalizacyjnej w tych ośrodkach oraz zapewnienia wykonywania orzeczeń sądowych;
3. MS sprawuje nadzór pedagogiczny nad okręgowymi ośrodkami wychowawczymi oraz nad szkołami w tych ośrodkach z wyjątkiem nadzoru nad nauczaniem przedmiotów ogólnokształcących, który sprawuje kurator oświaty;
4. szkoła w okręgowym ośrodku wychowawczym nie ma obwodu i może być zlikwidowana w każdym czasie, po zapewnieniu uczniom możliwości kontynuowania nauki w innej szkole;
5. w szkołach ponadpodstawowych zorganizowanych w okręgowych ośrodkach wychowawczych działających w szczególnie trudnych warunkach demograficznych, dopuszcza się organizację nauczania w klasach łączonychProjekt 14 września 2021 -
Robocza wersja projektu ustawy dotyczącej rozwiązań w zakresie wzmocnienia roli kuratora oświaty
7 lipca Ministerstwo Edukacji i Nauki udostępniło roboczą wersję projektu ustawy dotyczącej rozwiązań w zakresie wzmocnienia roli kuratora oświaty. Z materiałami można zapoznać się na stronie Ministerstwa Edukacji i Nauki.
Po zakończeniu prac, projekt ustawy wraz z uzasadnieniem i oceną skutków regulacji zostanie skierowany do uzgodnień zewnętrznych i konsultacji publicznych. Na wyrażenie stanowiska w trakcie konsultacji i opiniowania zostanie wyznaczony termin zgodny z obowiązującymi przepisami. Ponadto przedmiotowy projekt zostanie zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Edukacji i Nauki, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. z 2017 r. poz. 248) oraz Rządowego Centrum Legislacji w zakładce Rządowy Proces Legislacyjny, zgodnie z § 52 ust. 1 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. z 2016 r. poz. 1006, z późn. zm.).
Dodatkowo po zakończeniu procesu uzgodnień oraz konsultacji publicznych i opiniowania zostanie wypracowany kształt rozwiązań w zakresie wzmocnienia roli kuratorów oświaty w kwestiach dotyczących funkcjonowania szkół i placówek, które następnie będą podlegały dalszemu procesowi legislacyjnemu.
Projekt 7 lipca 2021 -
Projekt zmian w nadzorze pedagogicznym
I. 25 maja 2021 r. upubliczniono projekt nowelizacji rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2020 r. poz. 1551).
W wyniku zmiany cytowanego rozporządzenia rezygnuje się z ewaluacji, a ocena jakości pracy szkoły i placówki będzie dokonywana w ramach kontroli.
Ministerstwo Edukacji i Nauki określiło, że potrzeba nowelizacji rozporządzenia wynikła z dotychczasowych doświadczeń związanych ze sprawowaniem nadzoru pedagogicznego w formie ewaluacji, a mianowicie – korzyści z realizacji tej formy nadzoru pedagogicznego są niewspółmierne do nakładu czasu i pracy koniecznych do przeprowadzenia badania ewaluacyjnego.
Obecnie w ramach kontroli jest dokonywana wyłącznie ocena stanu przestrzegania przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki.
II. Proponowane zmiany:
1. Rezygnacja z ewaluacji w nadzorze pedagogicznym.
2. Nowa definicja kontroli – przez kontrolę należy rozumieć działania organu sprawującego nadzór pedagogiczny lub dyrektora szkoły lub placówki prowadzone w szkole lub placówce w celu oceny:
1) stanu przestrzegania przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki,
2) przebiegu procesów kształcenia i wychowania w szkole lub placówce,
3) efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki.
3. Formami nadzoru pedagogicznego mają pozostać:
1) kontrola,
2) wspomaganie,
3) monitorowanie.
4. W protokole po kontroli oprócz opisu ustalonego stanu faktycznego, w tym ujawnionych nieprawidłowości, mają znaleźć się także wnioski wynikające z przeprowadzonych czynności kontroli, a także zalecenia wraz z terminem ich realizacji.
5. Czas trwania kontroli kuratora oświaty prowadzonej w celu:
1) oceny stanu przestrzegania przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki – nie więcej niż 2 dni;
2) oceny przebiegu procesów kształcenia i wychowania w szkole lub placówce oraz efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki – nie więcej niż 5 dni w ciągu kolejnych dwóch tygodni.
6. Termin przekazania protokołu kontroli, za poświadczeniem odbioru, dyrektorowi szkoły lub placówki:
1) 7 dni roboczych od dnia zakończenia czynności kontroli w szkole lub placówce – w przypadku gdy kontrola jest prowadzona w celu oceny stanu przestrzegania przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki;
2) 14 dni roboczych od dnia zakończenia czynności kontroli w szkole lub placówce – w przypadku gdy kontrola jest prowadzona w celu oceny przebiegu procesów kształcenia i wychowania w szkole lub placówce oraz efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki.
7. Od 1 września 2021 r. plan nadzoru pedagogicznego ma zawierać w szczególności:
1) tematykę i terminy przeprowadzania kontroli,
2) zakres wspomagania nauczycieli w realizacji ich zadań,
3) plan obserwacji,
4) zakres monitorowania.
8. Kontrole planowe, tak jak dotychczas, będą prowadzone w wykorzystaniem arkuszy kontroli zatwierdzonych przez Ministra Edukacji i Nauki.
Projekt 1 lipca 2021 -
Rewolucyjny projekt zmian statusu nauczyciela od 2022 r.
18 maja Minister Edukacji i Nauki rozpoczął dyskusję z przedstawicielami oświatowych związków zawodowych oraz samorządów terytorialnych nad propozycjami zmian w statusie nauczyciela.
Dalsze prace przełożono na czerwiec br.
Nowe uregulowania mają obowiązywać od 2022 r.Proponowane, szczególnie istotne zmiany statusu nauczyciela dotyczą:
1) czasu pracy,
2) systemu wynagradzania,
3) awansu zawodowego,
4) oceny pracy nauczyciela,
5) urlopu wypoczynkowego.
II. Proponowane zmiany w zakresie – czasu pracy nauczycieli:
1. Podwyższenie tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli (z wyjątkiem nauczycieli wychowania przedszkolnego) o 2 godziny (w 3 – letnim okresie przejściowym nauczyciele mają podjąć decyzję o zwiększeniu pensum z jednoczesnym wzrostem wynagrodzenia lub zachowaniu dotychczasowego wymiaru pensum z ustaleniem proporcjonalnego wynagrodzenia zasadniczego.
2. Określenie wymiaru zajęć dodatkowych poza pensum , które obowiązkowo realizowaliby nauczyciele przedmiotów, które wymagają mniej czasu na przygotowanie się do zajęć lub sprawdzanie prac pisemnych (wymieniono nauczycieli: wychowania fizycznego, plastyki i nauczyciel – 2 godziny tygodniowo.
III. Proponowane zmiany w zakresie – systemu wynagradzania nauczycieli oraz uprawnieniach o charakterze socjalnym:
1. Odejście od rozliczania średnich wynagrodzeń nauczycieli, likwidacja dodatku uzupełniającego, oraz – co spowoduje dodatkowy koszt z budżetu państwa – zwiększenie środków na wynagrodzenia (o średnią kwotę z ostatnich 3 lat) z przeznaczeniem na podwyżkę wynagrodzenia zasadniczego.
2. Wynagrodzenie zasadnicze uzależnione od:
1) poziomu wykształcenia – w tabeli 2 grupy nauczycieli:
a) posiadających wykształcenie wyższe magisterskie i przygotowanie pedagogiczne,
b) pozostałych nauczycieli;
2) etapu rozwoju zawodowego nauczyciela – kwotowy (stały) wzrost wynagrodzenia zasadniczego w związku z uzyskaniem, odpowiednio, stopnia nauczyciela mianowanego oraz stopnia nauczyciela dyplomowanego;
3. Uzależnienie wysokości wynagrodzenia zasadniczego od wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę.
4. Składniki wynagrodzenia – określenie, w drodze rozporządzenia, kwotowych (odejście od procentowych) minimalnych stawek dodatków do wynagrodzenia zasadniczego.
5. Wprowadzenie dodatku za specjalizacje zawodowe (dwie specjalizacje możliwe do uzyskania po osiągnięciu stopnia nauczyciela dyplomowanego).
6. Przejście do powszechnego sposobu naliczania wysokości odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych – skutek: przesunięcie uwolnionych środków na podwyższenie wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli.
7. Likwidacja świadczenia „na start” – skutek: zwiększenie wynagrodzenia nauczycieli rozpoczynających pracę w zawodzie;
IV. Proponowane zmiany w zakresie – awansu zawodowego nauczycieli:
1. Zmniejszenie liczby stopni awansu zawodowego – etapy rozwoju zawodowego po zmianie:
1) okres wprowadzenia do zawodu nauczyciela (co najmniej 4 lata pracy),
2) nauczyciel mianowany,
3) nauczyciel dyplomowany,
4) tytuł honorowy profesora oświaty.
2. Wprowadzenie wystandaryzowanego egzaminu zewnętrznego po okresie wprowadzenia do zawodu, obejmującego część praktyczną i teoretyczną, warunkującego uzyskanie mianowania.
3. Odbiurokratyzowanie ścieżki awansu zawodowego, w tym odejście od staży, oraz położenie większego nacisku na umiejętności praktyczne nauczycieli.
4. Umożliwienie nauczycielom dyplomowanym zdobycia dwóch specjalizacji zawodowych.
V. Proponowane zmiany w zakresie – oceny pracy nauczycieli:
1. Określenie przypadków, w których wymagana jest określona ocena pracy (przed uzyskaniem każdego stopnia awansu zawodowego oraz stopnia specjalizacji zawodowej, przy ubieganiu się o pełnienie określonych funkcji).
2. Określenie w rozporządzeniu szczegółowych kryteriów oceny pracy nauczyciela, odnoszących się do kryteriów głównych określonych w ustawie.
VI. Proponowane zmiany w zakresie – urlopu wypoczynkowego nauczycieli tzw. „feryjnych”:
1. Określenie urlopu wypoczynkowego nauczycieli w dniach roboczych – 50 dni roboczych, urlop udzielany zgodnie z planem urlopów, we wszystkie dni wolne od zajęć dydaktyczno–wychowawczych.
2. Przyznanie prawa do dodatkowych dni urlopu wypoczynkowego za dłuższe wycieczki szkolne (oraz dodanie przepisów o delegacjach za podróże służbowe dla nauczycieli opiekujących się uczniami na wycieczkach szkolnych).Projekt 8 czerwca 2021